RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Har funnet haleroret

Foto: HO (REUTERS)
Sist oppdatert:
Styrker håpet om å finne de svarte boksene.

En uke etter at Air France-flyet styrtet i Atlanterhavet er to høyteknologiske maskiner, som kan søke etter radiosignaler på over 6000 meters dyp, på vei til Brasil for å prøve å finne de svarte boksene fra Air France 447.

Mandag ettermiddag fant brasilianske dykkere en stor bit av Airbus-maskinens haleror. Dette er den største vrakdelen som er funnet hittil, og funnet styrker håpet om å finne de svarte boksene fra Air France-flyet som styrtet for en uke siden.

De to svarte boksene, flyets ferdskriver og taleregistrator, vil dersom de blir funnet trolig kunne gi svaret på hva som forårsaket flystyrten.

To høyteknologiske maskiner, som tilhører den amerikanske marinen, blir nå ifølge Pentagon fløyet til Brasil for å bistå i søket, melder nyhetsbyrået AP.

Les også: Ulykkesflyets siste meldinger

Skal lytte etter signaler
Svaret på hva som skjedde da Air France 447 styrtet med 228 passasjerer og kabinansatte om bord, avhenger av at man finner de svarte boksene intakt. Boksene ligger trolig på bunnen av Atlanterhavet.

Derfor har den amerikanske marinen nå sendt sitt mest avanserte dypvannslytteutstyr til Brasil, i håp om å finne boksene før de slutter å sende ut signaler etter rundt 30 dager.

Utstyret skal festes til slepeskip på stedet som vil lytte etter signaler fra de svarte boksene. Letemannskapene har fram til slutten av juni på seg for å finne boksene, før signalene trolig opphører.

Les også: 17 omkomne fra Air France-flyet funnet

Hittil har franske og brasilianske letemannskaper funnet store mengder vrakrester, flere gjenstander fra flyet og 17 omkomne.

De omkomne er foreløpig ikke identifisert, men Brasils president Luiz Inacio Lula da Silva lover at landets militære gjør alt i deres makt for å finne alle omkomne slik at de kan bli returnert til de pårørende.

- Vi vet hvor viktig det er for en familie å få hjem sine kjære, sa da Silva på sitt ukentlige radioshow mandag.

- Det kommer ikke til å ta bort smerten de går gjennom, men det er en enorm trøst å vite at de kan få begravet sine kjære, sa han.

Les også: - Håper de finner Laura

Spekulerer om årsaken
En av de mest aktuelle teoriene som stadig trekkes fram er at hastighetsmålerne til Air France-flyet ble dekket av is. Dermed kan flyets datamaskiner ha blitt feilinformert, og ha justert hastigheten slik at den ble for høy eller for lav.

Den franske byrået som gransker katastrofen sier at produsenten hadde anbefalt flyselskapet å skifte ut en del på flyet, men at denne ikke hadde blitt byttet. Samtidig advarer byrået mot å trekke konklusjoner om hvilken rolle dette har spilt i ulykken.

Les også: - Slurv grunn til Air France-tragedien

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere