Har ikke lov å stoppe uten blålys

Patrik Hagalid

Patrik Hagalid Foto: (Tullverket)

Norsk tollvesen blir nektet blålys på bilene, og må bryte loven for å ta smuglere. Svenskene mener derimot at det er ulovlig og trafikkfarlig å kontrollere uten blålys.

11.05.11 22:24

- Svensk lov er slik at skal man stoppe et kjøretøy fra en bil, så skal man bruke rødt og blått blinkende lys, og slike lys får bare sitte på utrykningskjøretøy. Da forstår folk at det er et offentlig utrykningskjøretøy og ikke noen busser eller røvere langs veien, sier kjøretøyansvarlig Patrik Hagalid i det svenske tollverket.

Nettavisen snakker med Hagalid mens han er i ferd med å utdanne nye tollere til å kjøre utrykningskjøretøy. Alle tollere i Sverige skal gjennom en ukes kjøreopplæring der de lærer trafikksikkerhet i teori og praksis.

- Vi øver mye på bremsing og unnamanøvrering i litt høyere hastigheter, slik at de kan håndtere kjøretøy under utrykning. Vi trener også på hvordan bilen kan brukes som beskyttelse, sier Hagalid. I 15 år har han ledet opplæringen i kjøring av utrykningskjøretøy i Tullverket.

Avviser norske argumenter
- Svenske Tullverket mener det er viktig å vise at det er en myndighet som er ute og stopper biler, og blålys bidrar til å øke sikkerheten i trafikken for tollpersonale og for dem vi stopper, sier Hagalid. I Nettavisen søndag gikk han og politiinspektør Leif Hultman ved Polisen i Värmland til angrep på norske myndigheters argumenter mot blålys. Svensk politi og toll sier det er ulovlig og farlig å stoppe biler uten blålys.

- Det må være trafikksikkerheten og myndighetenes arbeidsoppgaver som avgjør om man skal ha utrykningskjøretøy eller ikke, sier Hagalid. Han reagerer på argumentet om at blålys på tollbiler skal kunne føre til mer ulykker med utrykningskjøretøy. Han mener det tvert imot at det er trafikkfarlig å kjøre uten blålys. - Vi har ikke hatt en ulykke i tollverket på 20 år, sier han.

Les egen sak: Avviser regjeringens blålysmotstand

- Noen av dem som stikker av kjører veldig fort, og det er farlig i seg selv. Tenk om vi da skulle komme etter i høy hastighet i tre sivile biler. Det er kjempefarlig, sier han.

Stopper ikke
Arbeidssituasjonen til norske og svenske tollkontrollører er svært forskjellig når det gjelder arbeidsverktøy for å stoppe kjøretøy for kontroll.

Både i Norge og i Sverige skjer mye av tollmyndighetens kontrollvirksomhet utenfor de bemannede grenseovergangene. I Sverige er ikke tollkontrollen begrenset til grensetraktene som i Norge. Trailere kan stoppes over hele Sverige.

Foto: Tullverket

- Vi utfører mye av vår virksomhet også inne i landet. Når det gjelder trailere fra Europa så møter de ganske ofte på landeveisrøvere. Det gjør at de ikke stopper for noe annet enn uniformerte biler med blålys, sier Hagalid.

Nettopp det har norske tollere fått erfare mange ganger. De må ofte følge etter kjøretøyene til de stopper på for eksempel en bensinstasjon der det er andre mennesker til stede.

Les egen sak: - De tror vi er landeveisrøvere

Spaning
Smuglere bruker gjerne mindre småveier til å krysse grensen, og mange driver også spionasje på tollvesenet for å sikre seg mot å ikke bli tatt når varene fraktes over grensa.

- De har kanskje lagt ned mange hundre tusen kroner i kontanter for varene, og forventer millioner i fortjeneste når de får varene inn i Norge. Da bruker de mye ressurser også på kontraspaning, sier leder John Søberg i Øst-Norge tollerforening.

- Vi har blant annet beslaglagt lister over registreringsnumrene til alle bilene våre, og vaktlister som viser når folk er på jobb, sier Søberg. Han sier at livet for tollerne har blitt tøffere de siste årene. De kriminelle er mer profesjonelle, tøffere og bruker store ressurser på å ikke bli tatt.

Foto: Norsk Tollblad

Derfor er det så viktig for tollvesenet å kunne bruke patruljebiler til å kontrollere grenseveiene også utenfor kontrollstasjonene. Det er under disse kontrollene det aller meste av smuglervarene blir oppdaget.

Kan ikke stole på politihjelp
Siden 2006 har Norsk Tollerforbund kjempet for å få blålys på sine biler. I motsetning til sine svenske kolleger så bruker norske tollere sivile biler og lommelykter med røde hetter for å stoppe kontrollobjekter.

Hvis objektene ikke stopper, så har ikke tollvesenet lov til å bryte fartsgrensen eller andre trafikkregler når de skal forfølge bilene.

- Vi må ringe politiet, men problemet er jo at politiet ofte er langt unna, og det er heller ikke alltid de har tid til å rykke ut, sier Søberg. Konsekvensen blir da at smuglerne slipper unna.

Eksempler på dette nådde offentligheten to ganger den siste måneden. Ved et tilfelle stakk to unge nordmenn fra tollkontrollen på Ørje for senere å bli stoppet av politiet lenger inn i Østfold (les sak her). Ved et annet tilfelle krasjet bilen, og sjåføren stakk av fra tollerne, bilen og 158 kilo khat (les sak her).

I praksis blir veitrafikkloven i noen tilfeller brutt av tollvesenet når de i dag skal utføre jobben sin.

Bryter loven
En anonym toller skrev følgende i kommentar til en av Nettavisens saker: «Jeg har vært med mange ganger og pågrepet narkotikasmuglere i større saker etter å ha brutt veitrafikkloven med risiko for å miste førerkortet mitt. Dette er offisielt ikke lov å si utad, men alle kontrolledere i Tollvesenet vet at det ikke går an å spane og kontrollere uten å bryte fartsgrenser.»

Helt uavhengig av denne kommentaren har Søberg tidligere sagt til Nettavisen:

- Vi mener det er helt uakseptabelt og uholdbart at våre tjenestemenn må utfordre trafikkreglene for å kunne utføre en effektiv grensekontroll, sier leder John Søberg i Øst-Norge tollerforening til Nettavisen.

Les egen sak: - De tror vi er landeveisrøvere

- Jeg frykter at liv kan gå tapt slik det er i dag, sier leder Fredrik Støtvig i Norsk Tollerforbund til Nettavisen. Han mener blålys vil øke trafikksikkerheten betraktelig for norske tollere.

Les egen sak: - Vi frykter at noen skal dø

I begynnelsen av juni skal blålyssaken behandles i Stortinget. Mest sannsynlig vil forslaget fra Frp bli nedstemt. Det betyr ikke et endelig kroken på døra for tollernes ønske om blålys.

Toll- og avgiftsdirektoratet jobber nå med et forslag til bedre merking i Tollvesenet som skal oversendes Finansdepartementet i sommer. Blant det som behandles i denne utredningen er uniformering av tollbiler og eventuelt bruk av blålys.

Les egen sak: Han satt på blålyset i tre år

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.