RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
OPPGITT: Elisabeth Roos-Sommerseth (t.v.) føler seg maktesløs i kampen for å få posten sin til riktig adresse. Datteren Cathrine, som bor samme sted, får post hver dag.
OPPGITT: Elisabeth Roos-Sommerseth (t.v.) føler seg maktesløs i kampen for å få posten sin til riktig adresse. Datteren Cathrine, som bor samme sted, får post hver dag. Foto: Thor Holt

Har nesten ikke fått post siden i juli

Sist oppdatert:
Elisabeth Roos-Sommerseth har knapt mottatt post på seks måneder.

- Det virker som om Posten har bestemt seg for at posten ikke skal fram til min adresse, sier Elisabeth Roos-Sommerseth til Glåmdalen.

Hun har nettopp flyttet inn i en ny bolig på Kongsvinger, og meldte adresseendring til Posten for to uker siden. Hittil har hun ikke mottatt ett eneste brev. Problemet strekker seg imidlertid lenger tilbake enn som så.

- Posten stoppet plutselig opp i juli. Nå har jeg ikke engang fått bekreftelse på adresseendringen jeg foretok for to uker siden. Det virker som om Posten har bestemt seg for at posten ikke skal fram til min adresse, fortviler Elisabeth Roos-Sommerseth.

Hun er folkeregistrert i Kongsvinger, men disponerer også en leilighet i Arvika i Sverige, hvor hun hadde postadresse inntil nylig. Uten å få post her heller.

- Det verste er alle personopplysningene om meg som er på avveie. Jeg føler at posten kler meg naken og henger meg ut. Hvem sitter på sensitive opplysninger om meg? Dette går på psyken løs. Integriteten min blir krenket og hverdagen føles utrygg.

- Ble skreket til
Roos-Sommerseth understreker at hun var nøye med å oppdatere både Folkeregisteret og Posten da hun forandret postadresse til Kongsvinger den 30. november. Da håpet hun at situasjonen skulle løse seg.

- I begynnelsen virket det som om Posten tok dette på alvor, men nå skylder de bare på meg og det svenske postvesenet. De bare ler av meg når jeg henvender meg. Jeg synes Posten opptrer overlegent og arrogant, og føler meg som en vanskelig kunde som ikke skal behandles pent. Ved ett tilfelle skrek en kundebehandler til meg i telefonen før jeg fikk presentert saken min, sier hun oppgitt.

Til ingen nytte
Elisabeth og datteren Cathrine Sommerseth anslår at de har vært i kontakt med Posten 50 ganger.

- Å kjempe som enkeltmenneske mot et statlig monopol er ingen enkel sak. Jeg har betalt for ettersending av post i et halvt år til Sverige uten å få noe nytte av tjenesten. Posten jeg savner er heller ikke sendt i retur. De har blant annet forlangt at jeg skal fortelle hvem som har sendt brev til meg og hvilken dato. Men jeg kan jo ikke vite det så lenge jeg ikke får noen brev i postkassa. Jeg er jo ikke synsk heller!

Roos-Sommerseth forteller at hun har klart å holde oversikt over regningene, men at situasjonen har krevd masse ekstraarbeid.

- En vet jo ikke sine arme råd til slutt. Det å få posten sin er jo ganske grunnleggende i hverdagen, sier datteren Cathrine, som nå bor på samme adresse som moren.

- Ekstra rart er det at min post kommer fram som den skal. Jeg meldte til og med adresseendring to dager etter moren min. Hvorfor får jeg post og ikke mamma? undrer Cathrine Sommerseth.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere