Gå til sidens hovedinnhold

- Har trolig fått kontakt med kaprerne

Men rederiet nekter å snakke om kapringen av det norskeide skipet.

Det norskeide skipet «UBT Ocean» ble kapret utenfor kysten av Madagaskar fredag 5. mars.

I to uker har det vært null kontakt mellom kaprerne og eierne, men omsider virker det som at det endelig er opprettet kontakt.

Les også: - Vi håper på kontakt hvert øyeblikk

Driftsselskapet Nautictank, som har tatt seg av mediehåndteringen, har ikke vært tilgjengelig for Nettavisen verken mandag eller tirsdag.

Men tirsdag formiddag opplyser det norske rederiet at det er lagt lokk på saken.

- Vi går ikke lenger ut med noe informasjon når det gjelder forholdene der nede. Vi legger lokk på dette, sier daglig leder i Brøvigtank AS i Farsund, Svenn O. Pedersen, til Nettavisen.

- Hva er grunnen til dette?

- Ja, det kan du tenke deg selv. Det er fordi det er en prosess og derfor ønsker vi ikke å gå ut med noe, sier Pedersen.

Skipet befinner seg trolig et sted langs kysten av Somalia.

- Forhandler om løsepenger
Piratekspert Stig Jarle Hansen mener dette tyder på at det er opprettet kontakt mellom piratene og eierne eller driftsselskapet, og at det pågår forhandlinger om utbetaling av løsepenger.

- Det er faktisk ganske vanlig at rederiene legger lokk på prosessen når forhandlingene er kommet i gang, sier Hansen, som er førsteamanuensis i internasjonale relasjoner ved Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås, til Nettavisen.

Dette skyldes flere ting.

- Det er mange såkalte mellommenn som ikke nødvendigvis har noe å gjøre med selve kapringen. Rederiene vil gjerne unngå disse mellommennene for å holde andre aktører utenfor forhandlingene, sier han.

- Deretter prøver man å få «proof of life» (bevis på at mannskap er i live) ved at rederiet spør om en detalj som bare mannskapet kan vite – for eksempel navn på en hund.

Dermed klarer en å sile ut de useriøse aktørene.

- Det andre er at man vil være forsiktig med å gå ut med hvilken pris det forhandles om før de har betalt. Hvis denne summen ligger ute, så kan det ende med at prisen drives opp. Så det er veldig mange rederier som legger lokk på prosessen når forhandlingene er kommet i gang, sier han.

Hyrer inn eksterne aktører
Hansen forteller at det er en vanlig prosedyre for rederiene eller driftsselskapet å hyre inn eksterne aktører for å håndtere forhandlingsprosessen.

- Dette er ofte sikkerhetsselskaper fra London, sier han.

Les også: Kapret skip på vei mot Somalia
Les også: Venter på krav fra piratene

Ifølge Hansen er det uklart hvor lang tid det tar før forhandlingene sluttføres.

- Det kan variere. Veldig ofte tar det en måned. Det er mange ting som skal avklares. Det kan være at skipet er gått tom for drivstoff, og da må de sørge for etterfylling. Også må man bli enige om overlevering av løsepenger. Om det skal dumpes på sjøen, så vil man se at mannskapet er i live før det skjer, sier han.

Skipet er om lang 900 tonn tung og 120 meter langt. Det har et mannskap på 21, som kommer fra Burma.

UBT Ocean kom fra Fujairah i De forente arabiske emirater og var på vei til Dar-es-Salaam i Tanzania. Skipet seiler under Marshall Island-flagg.

Reklame

NÅ: Eksklusiv motebutikk er i gang med sitt årlige salg