Hardt å lykkes som designer

Foto: Kari Sandstaa

Veronica B. Vallenes forteller om designyrkets utfordringer.

06.03.10 12:13

(SIDE2): Veronica B. Vallenes (30) har opplevd suksess som designer. I februar ble hun kåret til årets designdebutant under Oslo Fashion Week (OFW), og hun har høstet gode kritikker for sin design. Men det kreves mye for å lykkes som designer, og selv med suksess er det mye hard jobbing.

Se vår- og sommerkolleksjonen nederst i saken!

- Det har vært mange utfordringer, og det tok meg flere år med virkelig hard jobbing før jeg ble i stand til å leve av det. Det å være designer for sitt eget merke krever så mye mer enn å bare designe. Forretningsdelen tar over 60 prosent av tiden, og man skal sette seg inn i produksjon, logistikk, regnskap, salg, brandbuilding og i perioder er jeg nødt til å jobbe døgnet rundt. Det er også et yrke som krever mange penger. Men alle høydepunktene man opplever gjør alt arbeidet fullstendig verd det, sier Vallenes til Side2.

Tilfredsstillende
Men selv med stort arbeidspress mener Vallenes at det er verdt det, og hun synes jobben som designer er svært tilfredsstillende.

- Du skaper din egen levevei, og når man lykkes opplever man en enorm tilfredsstillelse og frihet ved å vite at det er noe man har skapt selv og at man faktisk kan jobbe med det man elsker å gjøre, avslører hun.

- Hvilke tips har du til andre som prøver å lykkes i bransjen?

- Husk at du er nødt til å lage noe som kan selge, hvis du skal leve av det. Søk midler der det er mulig, og vær forberedt på at det antakelig krever mye mer arbeid enn du kan forestille deg. Bygg opp noe ekstra rundt din business som gjør den unik. Eksperimenter med ditt uttrykk så du hele tiden utvikler din stil. Forbered deg på mye jobbing de første årene, og søk råd hos noen som kan hjelpe deg med å sette deg inn i alle lover og regler som gjelder.

Edgy og rå
Vallernes beskriver sin design som edgy, rå, feminin og elegant - ekstravagant samtidig som plaggene er enkle og lett anvendelig. Hun har samtidig fokus på flatterende snitt og silhuetter.

- Sommerkolleksjonen «Mystery of Sophistication» er basert på en del kontraster hvor jeg blandet det feminine, uskyldige femtitallsidealet med det maskuline 80 - talls powerwomanidealet. Det satte jeg sammen i en hybrid kombinasjon og tilførte dem rebelske innslag fra rock og bondage, alt på en måte som jeg føler vil tiltale dagens unge kvinner, forteller hun.

I fremtiden ønsker Vallenes å utvide kolleksjonen til og også inneholde mer enn bare klær.

- Mine nærliggende planer er å få aksjeselskapet på plass, selge inn kolleksjonen til flere butikker, få satt den i produksjon og begynne på neste kolleksjon. Så fort jeg har mulighet vil jeg få noen som kan ta seg av forretningsdelen av firmaet mitt og etter hvert vil jeg utvide repertoaret til også å inneholde sko, assecoirer og herreklær, avslutter hun.

Veronica B. Vallenes design kan kjøpes på kjøpesenteret Eger i Oslo.

SE BILDER FRA VÅR- OG SOMMERKOLLEKSJONEN HER:

2954

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.