RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hardt fjorår for norsk PR

Sist oppdatert:
2002 var et tungt år for flere av de profilerte norske PR-byråene. For flere av byråene var nedgangen i inntektene dramatisk. Byråer som Cox og Gazette leder an i nedturen.

Propaganda har gjennomgått regnskapene til flere av de mest profilerte norske PR-byråene og for mange av dem var fjoråret ikke mye å skryte av.

Propaganda har tidligere omtalt regnskapene til Cox Kommunikasjon og presse & informasjon as, som fusjonerer i sommer. Ingen av dem klarte å øke inntektene i fjor og Co mer enn doblet underskuddet fra året før.

Bedre gikk det ikke for Itera Consulting-eide Gazette var fjoråret enda mer dramatisk. I likhet med Cox Kommunikasjon måtte også de kvitte seg med ansatte, men reduksjonen i inntektene var mye større og underskuddet like så. Mens Cox falt med åtte millioner kroner i driftsinntekter, fra 48 til 40 millioner kroner, droppet Gazette fra 69 til 56 millioner kroner mellom 2001 og 2002. Samtidig klarte de ikke å presse ned driftskostnadene like mye. Slikt blir det underskudd av.

Heller ikke PR-byrået CGI Monsen, som eies av amerikanske Grey Global Group, klarte å øke inntektene i fjor. Omsetningen falt fra 33,7 til 32,7 millioner kroner og driftsutgiftene økte med fire millioner kroner, til 32 millioner. Dermed ble nesten hele overskuddet på fem millioner kroner fra 2001 spist opp.

Heller ikke Helland og Partnere, som skiftet navn til Agendum Partners Kommunikasjonsrådgivere tidligere i år, klarte å øke inntektene i fjor. Omsetningen falt med knappe to millioner kroner, til 11,7 millioner kroner, mens driftsresultatet falt med én million, fra 3,4 til 2,5 millioner kroner.

Geelmuyden.Kiese har vært ute i hardt vær lenger enn resten av PR-bransjen og begynte å kutte kostnader relativt tidlig. Byrået, som ledes av Stein Jacob Frisch, snudde blodrødt til svart i fjor, men klarte ikke å øke inntektene. Omsetningen endte på 53,5 millioner kroner, ned fra 88 millioner året før. Resultatet endte så vidt i pluss, med 500.000 kroner på bunnlinjen.

- Vi har gått fra røde til svarte tall i et blodrødt marked, men er langt fra fornøyde med en driftsmargin på 13 prosent, sa Stein Jacob Frisch til Propaganda da resultatene ble kjent.

For Argument var fjoråret derimot bedre. PR-gruppen, som har byråer i Oslo og Bergen, opplevde en økning i driftsinntekter på 31 prosent i fjor, fra 12,2 millioner kroner i 2001 til 16 millioner kroner i fjor. Overskudd før skatt økte med 49 prosent og endte på 1,5 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere