Gå til sidens hovedinnhold

Harmoni man kan gå i

VIPS' første kleskolleksjon innfridde de høye forventningene, til tross for at klærne så vidt ankom i tide.

(SIDE2:) Dette er VIPS – Organized Chaos’ første kleskolleksjon. Merket er allerede godt kjent for sine vesker og sko, og selger i over 30 norske butikker.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå!

- Det var deilig å begynne å designe klær. Jeg er jo egentlig klesdesigner, sier Helene Westbye til Side2 etter visningen.

- En ting er å designe sko og vesker, men det blir noe helt eget å designe noe komplett. Dette er ting som komplimenterer hverandre, det fungerer og harmonerer godt sammen, forteller hun.

Sara Martin
Side2 har under årets Oslo Fashion Week bedt kjente og dyktige bransjefolk om å spe på med kommentarer til visningene. I den anledning fikk vi stylist Sara Martin til å anmelde VIPS’ visning.

SE BILDER FRA VISNINGEN NEDERST!

- Den var veldig bra. Det er jo nytt i år at de har designet klær, noe jeg hadde veldig høye forventninger til, sier Sara til Side2.

Sara liker spesielt de duse pastellene sammen med de mer knæsje grønnfargene.

Les: Årets motevinnere

- Dette er feminine og lette klær, som man får lyst til å gå med selv. Jeg synes det er fint med kombinasjonen skinn og chiffon, sier Sara, og legger til at forventningene ble innfridd.

- Et par av antrekkene vil jeg i hvert fall bruke til moteserier.

Nervepirrende
Vi som satt og så visningen ante fred og ingen fare og synes det hele var veldig vellykket. Men i kulissene sto nervene i høyspenn.

De siste plaggene ble levert snaue to timer før visningen startet, og modellene hadde ikke fått prøvd plaggene før de skulle ut på catwalken.

- Vi mangler fortsatt de beste piecene, sa Helene etter visningen.

Les: Beste trendvisning noensinne

- Det har vært så nervepirrende at jeg ikke har visst hva jeg skulle gjort – helt sykt. Kolleksjonen skulle vært her for flere dager siden, men isteden har vi fått en pakke daglig siden mandag. Vips har vært sistemann på DHLs rute hver dag, og i går jagde jeg en DHL-mann byen rundt for å få pakken med klær. Jeg visste at han gikk rundt og bar på den, men at han ikke skulle komme til meg før til slutt, så jeg jaget etter ham på Krogh Optikk og Arkaden, ler Helene, som nå kan puste lettet ut over at klærne dukket opp og at det ble visning til planlagt tid.

Les: Strippet på catwalken

For heldigvis gikk det bra, og selv om noen av klærne manglet fikk publikum et godt inntrykk av hva VIPS har å by på. Og i motsetning til flere andre norske designere, som er flinke til å ha show og til å vise hva de er gode på kreativt sett, så viste VIPS og Helene Westbye at det går an å lage norsk design som er anvendelig, som man får lyst til å gå i og som faktisk er å få kjøpt i butikker landet over.

Vesker og sko
VIPS ble først kjent for sine vesker, herav navnet ”organized chaos”. Endelig skulle det bli orden i alt kaoset som befinner seg i en veske. Med mange små og nyttige rom og lommer har alle småting sin plass i vesken og det er ikke lenger nødvendig å romstere rundt i blinde eller å helle alt innholdet ut på bakken i frustrasjon over forsvunne nøkler eller mobiltelefoner.

Les: Sexy, funky mote fra TSH

Etter hvert har skokolleksjonen blitt mer dominerende.

- Skokolleksjonen har på en måte bare utviklet seg. Nå selger den veldig bra, sier Helene fornøyd.

Les: Slik skal de selge Noodles

- Når det gjelder veskene så merker vi at butikkene er mer redde for å kjøpe inn vesker enn sko. Skinn har vært en luksusvare, og vesker er noe man tradisjonelt investerer i og kjøper sjeldnere enn sko, kanskje en veske per sesong, mens man gjerne kan kjøpe seks par sko i samme tidsrom, sier Helene, men understreker at veskesalget fortsatt går veldig bra.

2253

Reklame

Her får du oversikt over alle salgene