Gå til sidens hovedinnhold

Håver inn på nordmenns drikkevaner

Vin- og brennevinsleverandøren Arcus med sterke resultater.

Arcus-Gruppen vokste i alle hovedmarkeder i 2009, opplyser selskapet i en melding.

- 2009 var et dramatisk og krevende år for Arcus-Gruppen, men resultatmessig var det meget tilfredsstillende, skriver konsernsjef Jan Tore Føsund i en melding.

En kraftig topplinjevekst kombinert med betydelige kostnadstiltak kompenserte for høye innkjøpspriser som følge av svake nordiske valutaer.

Salgsinntektene (eksklusive alkoholavgifter) økte med 14,4 prosent og nådde for første gang over 1,5 milliarder kroner. Den største veksten skjedde utenfor Norge, hovedsakelig drevet av sterk utvikling i salget av vin i Sverige, som vokste 32 prosent, og Vikingfjord vodka i USA, med en vekst på 29 prosent.

Nær 60 prosent av Arcus-Gruppens salg av vin og brennevin skjer nå utenfor Norge - til sammenlikning utgjorde konsernets internasjonale omsetning kun 15 prosent i 2003.

Konsernets driftsresultat (EBIT) justert for spesielle poster økte til 96 millioner kroner mot fjorårets 86 millioner kroner. Kostnadseffektivisering bidro sammen med økt salg til den positive resultatutviklingen. Inklusive pensjons- og eiendomseffekter økte konsernets driftsresultat fra 145 millioner kroner til 164 millioner kroner.

Forretningsområde Vin oppnådde en omsetningsvekst på nærmere 25 prosent. Våre markedsandeler på vin økte til 11 prosent i Norge og 9 prosent i Sverige. Veksten kommer fra både eksisterende og nye produsenter og er basert på et nært og effektiv samarbeid med våre leverandører.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken