RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Heavy Rain»-detaljer avslørt

(Quantic Dream)
Sist oppdatert:
«Fahrenheit»-utviklernes nye hjertebarn er på vei

(Spillmagasinet): «Fabelaktig», «intellegent» og «underholdende» er ord som ble brukt til å beskrive eventyrspillet «Fahrenheit» da det kom ut i 2005. Det er derfor ikke rart at det er knyttet spenning til hva utviklerne i Quantic Dream har funnet på denne gangen.

Det er lenge siden vi har hørt noe om spillet «Heavy Rain», til tross for at en tidlig demo ble vist frem allerede på E3 i 2006. Quantic Dream-sjef David Cage har tidligere uttalt at spillet vil komme til å bli en mørk «film noir»-thriller med voksne tema uten overnaturlige elementer.

Nå har endelig nye detaljer om det nye spillet kommet ut.

«Heavy Rain» vil fortsette på den nyskapende linjen «Fahrenheit» påbegynte:

- Med utgivelsen av «Fahrenheit», gav vi eventyrsjangeren et nytt sett «skriveregler». Vi introduserte nye måter å gjøre ting på, gav sjangeren nye ord, et nytt vokabular. Med «Heavy Rain» vil vi utvide det samme vokabularet, forteller Quantic Dream-sjef David Cage ifølge Kotaku.com.

For å bedre kunne kontrollere flyten i historien, ønsker han ikke å la spillerne bevege seg helt fritt i det urbane landskapet slik som i «GTA»-serien. Likevel legges det vekt på å legge spillets handling til romslige, åpne strøk:

- Jeg ønsker å bruke store områder med mye folk. Tungt befolkede landskap som kjøpesenter og en t-bane kommer til å være i spillet. Selvfølgelig vil spillmekanikken måtte benytte seg av det aspektet også, forklarer Cage.

Spillet ligger dessuten an til å bli en stor visuell opplevelse, skal vi tro Quantic Dream-sjefen.

- Folk vil bli overrasket. Tilbakemeldinger fra Sony på grafikken har vært strålende. Dette kommer til å bli et virkelig nestegenerasjons-spill. Likevel ønsker vi å gjøre noe spesielt med det grafiske uttrykket, og gjøre noe mer enn bare å lage verdenen så fotorealistisk som mulig, sier Cage.

Historien vil omhandle vanlige mennesker som har havnet i ekstraordinære situasjoner, og Cage forteller det har blitt lagt vekt på å gjøre fortellingen personlig:

- Hovedhistorien dreier rundt fire forskjellige personer, og vi legger hovedvekt på deres inntrykk. Spørsmålet «Hva er godt og hva er ondt?» er nøkkelen her, og vil bare avhenge av synspunkt, forteller Cage og fortsetter:

- De er ikke gode eller onde, det handler om å finne den rette balansen.

Spillet har ennå ikke fått en endelig lanseringsdato, men er foreløpig satt til utgivelse i 2008.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere