RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hegnar.no klarer ikke Gallup-målinger

Sist oppdatert:
INMA-medlem Hegnar Online bruker et annonseverktøy for å måle antall unike besøkende på nettet. - Vi kan ikke tvinge et enkeltmedlem til å bruke Gallup-målingene, sier INMA-leder Terje Gaupseth.

Hegnar Online kjører for tiden en egenannonsekampanje blant annet gjennom Finansavisen hvor annonsestyringsverktøyet "DART" refereres som kilde.

I annonsen står det at Hegnar.no har 300.000 unike besøkende. Hegnar Online, en virksomhet i Hegnar Media som gir ut bladet Kapital og Finansavisen, er medlem av INMA, Internett-organisasjonen som promotterer interaktiv markedsføring.

Alle medlemmene i INMA har i utgangspunktet blitt enige om å holde seg til kun én valuta når det gjelder måling av Internett-trafikk, men Hegnar.no er foreløpig ikke med på listen som publiseres månedlig gjennom TNS Gallup.

Nina Østerhus er annonsesjef i Hegnar Online og også medlem av trafikkgruppen i INMA. Hun forteller at de har forsøkt å få målt trafikken to ganger ved hjelp av verktøyet RedMeasure, men får det ikke til.

- Vi har veldig lyst til å være med i RedMeasure, men Gallup greier ikke å måle sidene våre. 30 prosent av trafikken går gjennom framesbaserte sider. Enten må Gallup endre oppsettet på RedMeasure ellers må vi endre sidene våre, sier Østerhus til Propaganda.

Teknisk problem

Hun forteller at det er tjenesten for børskurser som er problemet. Hun beregner at RedMeasure ikke klarer å måle rundt 30 prosent av trafikken fordi disse sidene ligger i rammer/frames.

- Vi håper å få dem med i våre målinger, sier Dag Andersen som er Internett-ansvarlig i TNS Gallup.

- Vi har testet ut sidene og får se hvordan vi gjøre det videre, sier han.

Nina Østerhus mener ballen nå ligger hos Gallup.

I mellomtiden bruker Hegnar "DART", et annonsesystem fra DoubleClick, som grunnlag for å måle antall besøkende.

- Ja, ifølge DART har vi 300.000 unike, er ikke det bra? Vi har én banner som går gjennom på alle sidene våre, slik kommer vi frem til antall unike brukere, forklarer hun.

Lite å gjøre med

Terje Gaupseth (bildet) er leder i INMA og har lenge vært opptatt av å få sammenlignbar statistikk blant alle medlemmene. Han mener imidlertid det er lite INMA kan gjøre, så lenge et medlem ikke får hjemmesidene sine målt korrekt av Gallups Internett-verktøy.

- Vi kan ikke tvinge et enkeltmedlem til å bruke et statistikkverktøy hvis det ikke produserer riktige tall. Blant våre medlemmer er så vidt jeg vet Hegnar.no det eneste nettstedet som har problemer med dette. Det optimale er selvsagt at alle bruker samme systemet slik at vi får en felles valuta for nettmålinger, mener Gaupseth.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere