*Nettavisen* Nyheter.

Helge Ingstad-ulykken: - Oppfattet ikke kollisjonsfaren før det var for sent

Fredag la Havarikommisjonen fram sin rapport om hva som skjedde da fregatten Helge Ingstad kolliderte natt til 8. november i fjor.

08.11.19 14:50

OSLO (Nettavisen, NTB): - Ingen på broen på fregatten Helge Ingstad oppfattet kollisjonsfaren før det var for sent, konkluderer Havarikommisjonen i sin delrapport etter ulykken for ett år siden.

30 sekunder før kollisjonen oppfattet vaktsjefen hva som var i ferd med å skje og ga ordre til rormannen om å gå til babord for å unngå tankskipet.

Last ned rapporten her (PDF)

Det var sju personer på broteamet denne natten. To av dem var under opplæring.

- Ingen hadde god nok situasjonsforståelse, ifølge Havarikommisjonen.

En rekke ulike faktorer forårsaket kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS, mener Havarikommisjonen. Lite bruk av radar og AIS, men også dårlig syn hos mannskap på broa, er faktorer Havarikommisjonen peker på.

Klikk på bildet for å forstørre. - Ingen hadde god nok situasjonsforståelse, ifølge Havarikommisjonens rapport om Helge Ingstad-ulykken.

DELRAPPORT: - Ingen på broen hadde god nok situasjonsforståelse, ifølge Havarikommisjonens rapport om Helge Ingstad-ulykken.  Foto: Ole Berg-rusten (NTB scanpix)

Vaktsjefen var en ung offiser med lite erfaring i denne type situasjoner, og øvrig mannskap bisto ikke til å korrigere feiloppfatningen av faresituasjonen den aktuelle natta.

Les også: Kommisjonens videorekonstruksjon av fregattulykken peker på flere faktorer

- Låst situasjonsforståelse

«Organisering, ledelse og samarbeid på broen var ikke hensiktsmessig i tiden frem mot kollisjonen. Opplæringsaktiviteten som foregikk på bro i to av vaktfunksjonene i kombinasjon med en vaktsjef med begrenset erfaring, medførte redusert kapasitet til ivaretakelse av det helhetlige trafikkbildet. Basert på en låst situasjonsforståelse om at "objektet" var stasjonært og at seilasen var under kontroll, ble radar og AIS i liten grad benyttet for å overvåke farvannet», heter det blant annet i rapporten.

- Ikke ute etter syndebukker

apporten som ble lagt fram fredag omhandler ulykken fram til kollisjonen. Granskingen av det som skjedde etter kollisjonen og fram til den var havarert fortsetter, ble det opplyst på pressekonferansen.

- Det er viktig å understreke at dette ikke er en sjøforklaring. Det er ikke Havarikommisjonens oppgave å fordele skyld, sa direktør William Bertheussen i Havarikommisjonen og fortsatte:

- Vi er ikke ute etter syndebukker.

- En rekke faktorer medvirket til at denne situasjonen kunne oppstå, ble det opplyst på pressekonferansen. Hendelsen ble beskrevet som kompleks, og det er mange detaljer i Havarikommisjonens delrapport.

I delrapporten pekes det på en rekke operative, tekniske, organisatoriske og systemiske faktorer medvirket til kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS.

Les også: Havarikommisjonen: Dårlig organisering og ledelse på Helge Ingstad-broen bidro til kollisjonen

Fikk flenge og tok inn vann

Fregatten KNM Helge Ingstad var på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag da den natt til 8. november i fjor kolliderte TS Sola ved Stureterminalen i Hordaland.

I kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS fikk fregatten en stor flenge i siden som gjorde at den tok inn vann. Åtte personer om bord på Helge Ingstad ble lettere skadd i ulykken.

Ved hjelp av slepebåter ble skipet dyttet på grunn for å hindre at det sank til bunns. Her ble Helge Ingstad sikret med vaiere. Natt til 13. november røk imidlertid flere vaiere, og etter kort tid lå mesteparten av fregatten, som kostet rundt 4 milliarder kroner, under vann.

Vil ikke bli reparert

I mars ble marinefartøyet hevet, løftet opp på en lekter og fraktet til Sjøforsvarets hovedbase på Haakonsvern. Den ble senere flyttet til Coast Center Base på Ågotnes i påvente av hva som skal skje videre.

I sommer bestemte regjeringen at den ikke vil reparere KNM Helge Ingstad. Beregninger viser at det vil koste 12 til 14 milliarder kroner å reparere fartøyet, mens det vil koste 11 til 13 milliarder kroner å bygge et nytt, tilsvarende fartøy.

Klikk på bildet for å forstørre. BRODEKKET: Havarikommisjonen viste fram denne skissen av brodekket på fregatten Helge Ingstad på pressekonferansen fredag. Mannskapet på broen oppfattet ikke faren for kollisjon før det var for sent, konkluderer Havarikommisjonen.

BRODEKKET: Havarikommisjonen viste fram denne skissen av brodekket på fregatten Helge Ingstad på pressekonferansen fredag. Mannskapet på broen oppfattet ikke faren for kollisjon før det var for sent, konkluderer Havarikommisjonen. Foto: Faksimile (NTB Scanpix)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.