Gå til sidens hovedinnhold

Heller ikke infosjefen fikk Aftenposten

Det var den meste spennende valgnatten i hovedstaden på årtier. Osloborgerne løp til postkassen og dørmatten for å få svar, men der lå ikke Aftenposten. Heller ikke hjemme hos Aftenpostens informasjonsdirektør.

Nesten 90.000 Aftenposten-abonnenter ble rammet av produksjonssvikt i morges.

Det hjalp ikke at journalistene jobbet på spreng og at deadline ble utsatt, for å få det ferskeste valgstoffet. Heller ikke at politisk redaktør Harald Stanghelle satt oppe halve natten.

- Det er alltid ille når avisen ikke når ut til abonnentene, sier Stanghelle, før han henviser til informasjonsdirektør Anne Lise Gjetvik.

Heller ikke hun mottok Aftenposten i morges.

- Ja, jeg ble skuffet. Det er ytterst beklagelig, og spesielt fordi jeg vet at det da gjelder flere enn meg, sier Gjetvik.

- Aftenposten er en svært viktig avis, og det er meget trist at vi ikke har fått den ut som forutsatt.

25.000 abonnenter mottar ikke Aftenposten i dag, akkurat den dagen man virkelig skulle hatt avisen. Det er mange år siden valgresultatet var like uforutsigbart.

- Resultatet i Oslo er jo kjent gjennom en rekke kanaler, som Aftenposten.no og radio. Der er det mulighet til mer oppdaterte resultater også. Aftenpostens styrke er bakgrunn og kommentarer, og muligheten til å bruke tid til å sette seg inn i nyhetsbildet, forklarer Gjetvik.

Hvor alvorlig er dette for Aftenposten, dagen etter valget?

- Klart det er alvorlig. Det er særdeles uheldig, fordi regularitet i leveringen er alfa og omega for abonnentene. Vi har, for en stund tilbake, hatt perioder med dårlig produksjon, som helt klart er med på å skape irritasjon blant våre abonnenter. Vi tar det svært alvorlig når det skjer,. Akkurat i natt hadde vi et sammenfall av en rekke uheldige omstendigheter. Det startet med tekniske problemer med innsending av stoff, så vi ble noe forsinket på trykkstart, deretter var det en fals som hadde trøbbel.

Mister dere abonnenter på denne episoden?

- Ikke på grunn av én forsinkelse, jeg tror ikke vi får oppsigelser på grunn av dette, men når du skal fornye abonnementet og husker irritasjonen over at du ikke har fått avisen på noen dager, kan det svinge i vår disfavør. Det er viktig å unngå slike situasjoner.

Propaganda har ikke lykkes i å få kontakt med sjefredaktør Einar Hanseid eller administrerende direktør Olav Mugaas.

Reklame

Black weekend: Salgene fortsetter - Her får du oversikten du trenger