Gå til sidens hovedinnhold

Helsebyråden håper Oslo-folket snart kan drikke øl igjen

Ølkranene i Oslo har vært stengt siden 9. november. Helsebyråd Robert Steen (Ap) håper på en dugnad som resulterer i åpne kraner om ikke så altfor lenge.

Da regjeringen innførte nasjonal skjenkestopp mandag 4. januar, hadde Oslo-borgerne allerede gått nærmere to måneder uten mulighet til å drikke alkohol på serveringssteder og arrangementer.

– I vår klarte vi å få smitten veldig raskt ned og kunne åpne serveringen ganske fort. Det har gått noe tyngre nå, sier Steen til NTB.

Les også: Bodø krever unntak fra nasjonale tiltak for svakt koronarammede kommuner

Helsebyråden trekker fram årstiden som en mulig årsak. Kaldere vær og mer innetid gjør det enklere for koronaviruset å spre seg. I Oslo er smittetrykket høyt, spesielt på østkanten.

– Jeg håper at vi kanskje kan få en dugnad som gjør at vi i løpet av ikke altfor lenge kan gå ut og ta oss en øl igjen, fordi det tror jeg veldig mange har lyst til, sier Steen.

Les også: Oslo sentrum bør være ferdig som testpilot

Tiltak forlenges

Smitteverntiltakene i Oslo gjelder til 21. januar, men det er allerede kjent at tiltakene blir forlenget.

– Smittetrykket nå er for høyt til at vi kan lette opp for mye. I neste uke får vi komme tilbake til de ulike tiltakene, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) torsdag og fortsatte:

– Vi har forsøkt å beskytte barn og unge så godt vi kan. Vi har ikke innført rødt nivå i barnehager og barneskoler, men på ungdomsskole og videregående skole, og det vil vi fortsette å ha.

Les også: NHO krever mer kompensasjon til reiselivet

Dette må skje før lettelser

Det er uvisst eksakt hvor lenge smitteverntiltakene i Oslo vil vare, men helsebyråd Steen fremhever hva som må til:

– Det er veldig enkelt. Det har lite med vaksineringen i disse ukene og månedene å gjøre, det har med smittetrykket. Jo flinkere vi er til å holde avstand, holde nede antall sosiale kontakter og få ned smittetrykket, jo fortere kan vi lette på tiltakene, sier han.

– Det er det samme kjedelige budskapet som vi har hatt gjennom hele høsten, fortsetter han.

Reklame

Påskeegg 2021: Dette er våre favoritter

Kommentarer til denne saken