RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Helseeffekt av antioksidanter?

(Foto: Thinkstock)
Visste du at kroppen selv – ikke maten - bidrar med mesteparten av vår antioksidantkapasitet?

(SIDE2): Antioksidanter beskytter oss mot frie radikaler og er helt nødvendige for at kroppen skal fungere som den skal.

Men kroppen produserer selv frie radikaler for å drepe mikrober og kreftceller. Dessuten er det kroppen selv som bidrar med mesteparten av antioksidantene.

Dårlig opptak fra kosttilskudd
Opptaket fra tarmen av ulike stoffer i maten varierer sterkt. Mesteparten av C- og E-vitaminene du inntar tas opp i blodet fra tarmen. Dessuten vedvarer effekten på antioksidantforsvaret av disse vitaminene i mange timer og dager etter at de er tatt opp i blodet, skriver 4M-klinikken i et nyhetsbrev.

Klinikken tilbyr kostholdsveiledning, behandler sykdom, gir råd og veiledning om mestring og fysisk aktivitet.

Situasjonen er imidlertid en annen når det gjelder frukt, bær, grønnsaker og kosttilskudd. Slike antioksidanter (for det meste såkalte flavonoider) når en maksimalkonsentrasjon i blodet etter inntak som er 10 – 1000 ganger lavere enn for eksempel det C-vitaminnivået man har om man har et gjennomsnittlig kosthold. Blodkonsentrasjonen av flavonoidene faller også raskt etter inntak.

Ingen fordel av tilskudd?
Mange tyr til antioksidanter for å forebygge sykdom, men hvordan er egentlig effekten av dette?

Det har vært gjennomført en rekke store studier på effekten av ulike vitaminer med antioksidantegenskaper med hensyn til deres eventuelle sykdomsforebyggende effekt, blant annet på hjerte-karsykdom. Samlet sett viser studiene på hjerte-karsykdom ingen klar fordel av antioksidanttilskudd.

Det betyr uanstet ikke at antioksidantrike matvarer ikke er bra for helsen. Antioksidantrike matvarer er som regel rike på andre nyttige stoffer, eller inneholder lite av forskjellige uheldige stoffer sammenlignet med en rekke andre matvarer.

Stoffer fra blåbær, vin, epler, brokkoli og mange flere matvarer kan blant annet påvirke genreguleringen, påvirke tarmfloraen og virke hemmende på veksten av bakterier, sopp og virus. Blåbærekstrakt har for eksempel vist seg å forebedre blodårefunksjonen, redusere betennelse og redusere blodtrykket. En annet eksempel er rødbeter. Rødbeter er rikt på nitrat, noe som kan gi bedre blodgjennomstrømning der blodet trengs mest til en hver tid, og gi en reduksjon i blodtrykket.

Derfor, spis mye grønnsaker, bær og andre matvarer som er rike på antioksidanter, men ikke vær for sikker på at antioksidantene i maten har noe med helseeffektene du får av å innta matvarene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere