RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Helsemyndighetene: - Vitamintilskudd er unødvendig

- KAN MED FØRE HELSESKADER: Ernæringsfysiolog Arnhild Haga Rimestad påpeker at de fleste får i seg det de trenger av næringsstoffer uansett gjennom maten de spiser.
- KAN MED FØRE HELSESKADER: Ernæringsfysiolog Arnhild Haga Rimestad påpeker at de fleste får i seg det de trenger av næringsstoffer uansett gjennom maten de spiser. Foto: Helsedirektoratet
Sist oppdatert:
Tar du ekstra vitamintilskudd nå i mørketiden? Da bør du vite at flere vitaminer går rett i dass.

(SIDE2:) Om vinteren når det er kaldt, mørkt, og mye sykdom i omløp, er det ikke uvanlig å øke vitamininntaket. At kroppen trenger vitaminer og mineraler for å holde seg på topp er noe de fleste har fått med seg.

Det mange kanskje ikke vet, er at kroppens evne til å ta til seg disse stoffene er begrenset. Å ta mange tilskudd vil det derfor ikke være noe poeng i for de aller fleste.

- Kosttilskudd er unødvendig dersom du har et variert og sunt kosthold, sier Arnhild Haga Rimestad, seniorrådgiver i Helsedirektoratet.

Dette gjelder ikke bare de aller sunneste som lever på frukt og grønnsaker. Rimestad mener de aller fleste av oss får i seg nok vitaminer med et normalt kosthold.

Det finnes også en annen grunn til å droppe vitaminpillene. Flere undersøkelser viser at vitaminer tas lettere opp når vi får dem inn på den naturlige måten, altså når vi spiser frukt og grønnsaker.

Blir til gift og urin

Vitaminer er enten fettløselige, eller vannløselige. Eksempler på fettløselige vitaminer er vitamin A og D. Disse lagres i kroppen hvis vi får mer enn vi trenger. Desverre er det ikke slik at de havner på et lager som kroppen kan forsyne seg av i dårligere tider. Får vi for mye av disse vitaminene kan de være direkte giftige.

- Derfor er det angitt øvre grenser for inntak av en del vitaminer, sier Rimestad.

Overskudd av vannløselige vitaminer, som vitamin B og C, blir ikke lagret i kroppen. Spiser vi mer enn vi trenger, tisser vi det rett og slett ut igjen.

- De vannløselige kan ikke lagres i særlig grad. Hvis vi får for mye B- eller C-vitamin, blir overskuddet skilt ut i urinen, forklarer Rimestad.

LES OGSÅ: Helsefarlige kosttilskudd

Tran må du fortsatt ta
Spiser du sunt, får du altså det du trenger, men det er noen viktige unntak. Vitamin D skiller seg nemlig ut.

- Dette vitaminet dannes i huden når vi utsettes for sollys, men det får vi ikke så mye av om vinteren her i Norge, forklarer Rimestad.

Hun oppfordrer derfor alle til å ta dette daglig i perioder med lite sol.

- Alle bør ta tran eller et annet vitamin D-tilskudd daglig i perioder av året med lite sol, sier hun.

Tran er spesielt viktig for barn. De som ikke spiser mye fet fisk bør også passe på å få i seg nok av fettsyren Omega 3. Dette får du også i deg om du tar tran.

Men er du en av de som brekker deg bare ved tanken på å kjøre en skje med fiskeolje i munnen, fortvil ikke. Omega 3-tilskudd i form av kapsler dekker også behovet.

Er du gravid, eller planlegger du å bli det, er det dessuten viktig at du tar tilskudd av folat. Mangel på dette kan nemlig fremkalle alvorlige skader på fosteret

LES MER OM OMEGA 3: JA, det er bare sunt!

C-vitamin stopper ikke forkjølelsen
Er du en av de som kjører på med c-vitamin når du kjenner at forkjølelsen er på vei? Du kunne nok likegjerne brukt vitaminpengene på en god film, eller et nytt pledd. Forskning viser nemlig at det eneste som hjelper er å ta det med ro. Store inntak av C-vitamin hjelper ikke.

- Nei, det er ikke dokumentasjon på at det forebygger eller hjelper mot forkjølelse, bekrefter Rimestad i Helsedirektoratet.

Allerede i 2005 konkluderte en større vitenskapelig rapport med at c-vitamin ikke forhindrer forkjølelse. En gruppe finske og australske forskere fant at personer som inntok 200 mg c-vitamin daglig, som er nesten tre ganger så mye som anbefalingen i Norge, ble like ofte syke som de som ikke tok kosttilskuddet.

Men ikke helt bortkastet
De som tok c-vitamin ble imidlertid fortere friske igjen, men det var ikke snakk om mer enn en halv dag for voksne personer.

Annen forskning viser ogaå at folk som prøver å bli friske med c-vitaminsjokk føler seg litt bedre. Årsaken er rett og slett troen på at vitaminet er så effektivt, altså den velkente placebo-effekten, som forsåvidt ikke alltid skal undervurderes.

Og selv om c-vitamin har begrenset effekt når det gjelder lindring og forkjølelse, er det fortsatt grunnen til å sørge for å få i seg nok. Vitaminet er også en antioksidant, som er viktig for vedlikehold av bindevevet, jernopptaket og forbrenningen av fett. Forskning har også vist at disse antioksidantene kan hindre utvikling av kreft, og hjerte- og karsykdommer. Men Rimestad mener likevel de fleste også får nok av dette vitaminet gjennom mat.

- C-vitamin får du nok av i et sunt kosthold, særlig fra frukt og grønnsaker, sier hun.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere