*Nettavisen* Nyheter.

Helsemyndigheter i USA advarte mot zombier

Foto: HO (Reuters)

- Du ler kanskje nå, men når det skjer, vil du være glad for at du leste dette, advarte helsemyndighetene på sine offisielle nettsider.

21.05.11 21:31

Amerikanske helsemyndigheter tok i bruk ukonvensjonelle metoder da de skulle vekke interesse rundt katastrofeberedskap hos unge amerikanere.

- Du ler kanskje nå, men når det skjer, vil du være glad for at du leste dette, og kanskje du lærer en ting eller to om krisesituasjoner, skrev legen Ali Khan på en blogg om krisehåndtering på nettsidene til Det føderale senteret for sykdomskontroll og forebygging.

Genererte enorm trafikk
Over bloggen lå et bilde av en kvinnelig zombie. Advarselen, som hadde til hensikt å opplyse om krisehåndtering og beredskap for en orkankatastrofe, har generert enorm trafikk til bloggen som vanligvis trekker mellom 1000 og 3000 lesere hver uke.

Den ble postet på mandag, og allerede fredag hadde siden fått 963.000 treff før den til slutt krasjet.

Offisielle tjenestemenn ved Senteret for sykdomskontroll og forebygging, Centers for Disease Control and Prevention (CDC), sier kampanjen har fått flere amerikanske tenåringer til å lese retningslinjer, som de ellers ikke ville ha lest, for evakuering, beredskap og krisehåndtering ved en eventuell katastrofe.

Ideen kom da CDC kommuniserte med allmennheten via Twitter om kriseberedskap. Flere titalls tilbakemeldinger på Twitter viste at mange var redde for zombier.

God humoristisk sans
Kommunikasjonsekspert Dave Daigle foreslo å bruke zombier som en inngang til retningslinjene for kriseberedskapen. Ali Khan, som er leder for kriseberedskapen, godskjente ideen og skrev advarselen selv.

- De fleste direktører ville ha kastet meg ut av kontoret, sier Daigle til nyhetsbyrået AP.

- Ali har god humoristisk sans, legger han til.

CDC har stort sett fått positive reaksjoner på stuntet, men noen kritiske røster har reist spørsmål om det er riktig å bruke skattebetalernes penger på en slik kampanje.

- Vi har et viktig budskap
CDC forsikrer imidlertid om at zombiebloggen var en svært billig kampanje som ikke medførte i noen ekstrautgifter.

- Vi har et viktig budskap som skal ut, og det er at CDC redder liv samtidig som vi sparer penger. Hvis det må zombier til for å få ut budskapet, så la det være, sier talsperson for CDC, Tom Skinner, til nyhetsbyrået AP.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag