RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Helsepillen som funker

Foto: Crestock (Crestock)
Intervalltrening er dobbelt så effektivt som vanlig trening, mener norsk professor.

(SIDE2:) - Dette er som å finne en ny pille som virker dobbelt så effektivt, sier professor i medisin Jan Helgerud ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Han sier til Side2 at intervalltrening med høy intensitet er dobbelt så effektivt som vanlig trening. Helgerud mener derfor vi bør kvitte oss med gamle treningsvaner.

Dette er helsepillen som gjelder, ifølge professoren:

4 x 4 minutter intervall med tre minutters pause mellom. Det betyr fire minutter med høy intensitet og tre minutter med roligere aktivitet. Løp eller gang i motbakke eller på mølle. Motbakke for å spare beina. Denne formen for trening øker kondisjonen, noe som får konsekvenser for din fysiologiske form.

Både pasienten, mosjonisten og toppidrettsutøveren kan trene intervalltrening.

Internasjonal omtale
Helgerud har fått mye oppmerksomhet etter at nyhetsbyrået AP skrev om den norske professorens forskning for en drøy uke siden. AP skrev blant annet at man kan kutte ned en ukes trening til en time på grunn av helseeffektene ved intervalltrening.

- Jeg ville ikke formulert det slik. Det vi anbefaler er å trene to intensive økter i uka. For eksempel fire ganger fire minutters intervalltrening. Det tar cirka tre kvarter.

Helgerud mener en slik treningsmetode, der hjertet banker hurtig, er dobbelt så effektiv sammenlignet med annen trening. Kjører du to intervalløkter i uka pluss en helgeaktivitet så hevder han at du kan være fysiologisk 20 år gammel til du pensjonerer deg.

- Du skal bli andpusten, men ikke få følelsen av å være utslitt når du trener intervall.

Ikke nytt
Intervalltrening utfordrer hjertet til å pumpe, noe som er den beste og viktigste hjertetreningen du kan gjøre. Intervall er også bra for å øke utholdenhet og forbedrer oksygenopptaket.

Helgerud understreker overfor Side2 at denne formen for trening ikke er noe nytt, og at temaet tas opp med jevne mellomrom.

- Det er en evigvarende interesse rundt temaet om hvordan man bør trene. Men med rekken med internasjonale publikasjoner og stadig dokumentering og kvalitetssikring når det gjelder intervalltrening, så er det vanskelig å gå rundt dette.

Helgerud viser til den siste forskningen han har medvirket i ved Hokksund Rehabiliteringssenter (HRS)

- Studien har gått over et år, og også her ser vi det samme. Vi kjørte den ene gruppa på dagens medisin, det vil si «vanlig» trening med lek og lavere intensitet. Den andre halvparten har utført et mer effektivisert opplegg. Framgangen har vært dobbelt så stor hos dem som effektiviserer.

Professoren mener at intervalltrening generelt er den beste pillen de kan tilby.

- Du må ta den ukentlig, månedlig og resten av livet. Men det er veldig lite bivirkninger med den pillen. Vi er overrasket over at den benyttes så lite i helsevesenet, og jobber med å få den inn til legestudenter også videre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere