RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Helsidesannonsen er ikke hva den en gang var

Sist oppdatert:
Fullformatet forsvinner ut av det norske avismarkedet. Medieforsker Hans Fredrik Dahl hevder noe går tapt i overgangen til tabloid. Kjetil Try mener det blir for selvopptatt av reklamebransjen å tenke slik.

Neste år vil det kun være igjen fem fullformataviser i Norge. De fem store regionavisene eid av Schibsted, Aftenposten, Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende er de eneste dagsavisene som holder på det store avisformatet, resten går over til det langt mer hendige tabloidformatet.

Det kan bli et tap for reklamebransjen, mener medieforsker ved Universitetet i Oslo, Hans Fredrik Dahl.

Helsidene ikke hva de var

- Annonsørene har brukt fullformatet ganske friskt, men helsides annonser blir ikke lenger hva de en gang var. En aktør som JBR vekket jo berettighet oppsikt med sine løsninger på åttitallet. Det gjenstår å se hvilken vei det går med helsides annonsen, men i den forstand kan du si at noe går tapt i overgangen til tabloid, sier han.

Medieprofessor Hans Fredrik Dahl ved Universitetet i Oslo (UiO) er hovedredaktør for boken om Norsk presses historie.

Mens avisene i stor grad fremhever leservennlighet ved overgang til tabloid, mener professor Dahl at det kommersielle argumentet i mye større grad sitter i førersetet.

- I forhold til annonsemarkedet ligger det nøye kalkyler bak alle formatoverganger, ikke minst hva annonsørene foretrekker. Det er nok ikke leserne alene som er avgjørende når disse endringene gjøres, sier han.

Stort med helsider

En reklamemann som har brukt fullformatet i mange annonser er Kjetil Try, som jobbet i JBR Reklamebyrå i en årrekke på åtti- og nittitallet. Han sto blant annet bak gullvinneren for Norske Meierier i Gullblyanten i 1991 og flere andre prisvinnende avisannonser gjennom åtti- og nittitallet.

Try innrømmer at de store helsidene, særlig i Aftenposten, var viktig for en ung reklamemann på åttitallet.

- Dette var før reklame-TV kom og en helside i Aftenposten var noe av det flotteste en kreatør kunne ønske seg. Det var som konfirmasjon nok en gang, sier han og legger til at JBR var det første byrået som begynte å kjøre helsider i Aftenposten.

Neppe tap for bransjen

- Det hadde en voldsom impact, men det er litt selvopptatt av reklamebransjen å snakke om hva som blir borte for dem, hvis fullformatavisene forsvinner helt. Jeg vil heller være nostalgisk som avisleser at avisformatet som har vært der helt siden jeg var liten, enn at det er et tap for reklamebransjen, sier Try videre.

Kjetil Try mener de kreative heller får se på det som en utfordring.

- Man kan jo fortsatt lage dobbeltsider i tabloidaviser for å få samme effekten, sier han med et smil.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere