RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Helskinnet PR for de små

Sist oppdatert:
Små og mellomstore PR-byrå overlever i det turbulente markedet. Både Consilio kommunikasjon og Sjo & Lund, begge PR-byrå med rundt ti ansatte, bedret resultatene i fjor.

Også norskeide pr-byråer som Apeland Informasjon og Agendum Partners styrte unna den verste nedgangen i fjor, skriver Dagens Næringsliv.

– Flere av de små, selveide byråene gjorde det godt ifjor. Vi er jo nødt til å tjene penger, for vi kan ikke bare velte alt over på en rik onkel i Amerika hvis det går galt, sier byråleder Thor Erling Lund i Consilio, til DN. Byrået har ni ansatte i Tønsberg og to i Oslo.

Ifjor fikk Consilio Kommunikasjon og datterselskapet Infoproduksjon en samlet omsetning på 9,2 millioner og byråinntekter på 5,5 millioner, noe som er 200.000 kroner bedre enn byråinntektene i fjor. Resultatet før skatt havnet på 415.000 kroner mot

125.000 året før.

– Med en nedgang i PR-bransjen på anslagsvis 12-15 prosent og sikkert det dobbelte for reklamebransjen, kan vi være fornøyde med fremgangen, sier Thor Erling Lund.

Oslo-byrået Sjo & Lund fikk i fjor en omsetning på 8,5 millioner og byråinntekter på 6,7 millioner, mot 6,3 millioner året før. Lønnsomheten ble forbedret med et driftsresultat på 1,3 millioner mot 1,1 millioner året før.

– Det er et interessant trekk ved PR-bransjen at de mellomstore og litt mindre ser ut til å klare seg bra, mens flere av de store ikke gjør det, sier daglig leder Hauk Lund.

Sjo & Lund har syv ansatte, og selskapet har blant annet spesialisert seg på informasjonsarbeid innen miljøspørsmål og kraftmarkedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere