RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Helt tomt for bensin

Sist oppdatert:
Det finnes gode og dårlige bilspill. - Her er et stort, og dårlig.

(Spill): I den engelske reklameteksten for dette spillet kan du lese følgende:

«FUEL delivers exhilarating, spectacular races, at any time of day in a huge range of vehicles. Experience the dynamic weather system and witness how deadly tornadoes and sandstorms affect the way your race plays out. Negotiate diverse terrain from deep snow to arid riverbeds, battle the elements and pull off stunning stunts as you race and explore an epic world on an unprecedented scale.»

At vi faktisk skulle få spektakulære billøp hadde vi god tro for siden Codemasters tross alt er folkene som har gitt oss Dirt og Grid.

Når vi i tillegg fikk vite at her kunne man kjøre framtidsbiler (les Mad Max-inspirerte biler) på over 5000 kvadratmiles, en haug med kjøretøy og masse annet stæsj så ble vi skikkelig inspirerte til å ta litt fri fra alt annet av spilling for å konsentrere oss om dette.

Spillet feiler
Problemet er at spillet feiler på absolutt alle områdene hvor det prøver seg.

For det første – den åpne verdenen er helt bortkastet. Du kan riktignok kjøre rundt omkring for å få tak i litt ekstra maling til biler og deg selv, men de påvirker bilene og deg selv så lite at det er ingen vits i.

For å spille «career» og «challenges» kan du bare velge dem rett fra menyen. En ekstra irriterende ting er at du ikke kan spille de forskjellige løpene direkte fra kartet, du må inn i pausemenyen for å gjøre det.

For det andre, spillets plassering i framtiden med framtidsbiler og en apokalyptisk stemning ødelegges totalt av at alle mennesker og alle biler (innenfor de forskjellige typene) ser utrolig like ut.

Alt ser ut som varianter av deg selv og din bil (jo da, enkelte biler skiller seg litt ut – men vi snakker om maks fire forskjellige typer innenfor hver sjanger).

Små utfordringer
Likevel det som ødelegger spillet helt er den kunstige intelligensen, eller hvordan dine datamaskin-motstandere oppfører seg i spillet.

For at du skal føle at det er en utfordring i spillet så vil det alltid være en motstander som starter utrolig raskt og vil lede løpet. Mot slutten av løpet sakker de av slik at du enkelt kan vinne.

Faktisk kan alle løp vinnes på følgende: Kjør sikkert og rolig hele løpet, ligg gjerne litt bak lederen – og kjør på mot slutten av løpet. Så vinner du. Enkelt og greit.

Lange lastetider
Skulle du være så uheldig at det ikke går må du spille hele løpet igjen. Her er det ingen premie til nummer to. Når dette skjer møter du spillets siste irritasjonsmoment: Lange lastetider.

Da mener vi laaange. Laaaaange. Faktisk vil du vente mer enn du faktisk spiller i en normal spillerunde.

Online fungerer spillet også relativt dårlig. Det er enkle race man kan gjennomføre mot motstandere i ranked og player matches. Helt ok, men det gir ikke akkurat den store tilfredsstillelsen.

Hvis dette spillet skulle fungert burde man ha gjort spillet virkelig åpent, man burde lett fram de forskjellige løpene og man burde ha hatt mulighet til å velge akkurat den bilen/motorsykkelen man ønsket – basert på hvor løpet var.

Nå kan du kun velge blant de som utviklerne har bestemt, og det gjør det hele relativt forutsigbart. Og kjedelig.

Nei. Nei. Nei.

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

Mest lest