*Nettavisen* Nyheter.

Heltene er trette

Sjefredaktør Einar Hanseid i Aftenposten har løpt i ti år, men utviklingen har løpt fortere.

20.06.08 11:02

Da Einar Hanseid ruslet over Akersgata fra VG til Aftenposten for ti år siden, lurte mange i Aftenposten på hvordan det ville gå med en tabloidmann på toppen av tanta. Mange fryktet det verste, men få kunne forestille seg den utviklingen som skulle komme.

Problemene i Aftenposten i dag er ikke Hanseids skyld. I løpet av hans sjefstid er det gjort en stor jobb med å modernisere produktet. Journalistikken er blitt mer tidsmessig med en vesentlig styrking av underholdning, krim, økonomi og forbrukerstoff. Presentasjonen av stoffet er friskere og mer tilgjengelig enn for ti år siden. Alt dette har sannsyligvis vært riktige og nødvendige grep.

Samtidig er antallet ansatte i Aftenposten nesten blitt redusert til det halve. Avishuset har gått fra å være en familiebedrift med sterke paternalistiske tradisjoner til å bli en del av et moderne børsnotert konsen. Mange i avishuset har sett med skepsis på blårussen i Schibsted-konsernet, som gjennom 90-tallet hentet ut hundrevis av millioner kroner fra avisdriften i form av royalties.

Det er forståelig at Aftenposten-ansatte har vært sure på konsernets melking av avisen til ulike mediesatsinger i inn- og utland. Samtidig er det klart at avisens sterke tradisjoner og endringsmotvilje har ført til mange av dagens problemer.

Omstillingene har ikke vært store nok og raske nok i forhold til omveltningene i verden rundt avisen. For ti år siden hadde de færreste hørt om internett. Og kommersielt TV og radio var helt nytt her i landet.

Aftenposten er hovedsakelig finansiert av annonser. I jakten på annonsekroner har man etterhvert nesten kastet avisen etter stadig mindre trofaste abonnenter. Det er et paradoks at Aftenposten-leserne betaler fem kroner for å få avisen levert på døren om morgenen, mens de gladelig betaler ti kroner for selv å bære VG eller Dagbladet hjem.

Et svinnende rubrikkmarked og fallende priser på merkevareannonsene rammer Aftenposten mye hardere enn tabloidene. Enkelte kunne nok ønske at Aftenposten våget å satse på rollen som intellektuell kommentaravis. Det ville gitt færre lesere med større betalingsvilje. Men med den siste omleggingen til den tabloide "I dag"-seksjonen later det i stedet til at Aftenposten forsøker å ta opp konkurransen med Dagbladet (og TV-kanalene) om kvinnene og ungdommen.

Påtroppende sjefredaktør, Hans Erik Matre, har erfaring med Schibsteds avissatsinger i utlandet. Alt tyder på at Svenska Dagbladet blir modellen for Aftenpostens fremtidige utvikling. Svenskan er snudd fra tapssluk til en inntektsbringende avis gjennom å forlate fullformatet og innta ny posisjon som storbyavis i tabloid.

For selv om Aftenposten taper inntekter har man fortsatt nesten to milliarder kroner å lage avis for. Det er jævlig mye penger. Når kruttrøyken legger seg og mannefallet er over, burde det være mer enn nok igjen til å lage en skikkelig god avis. Aftenposten må bare finne sin posisjon i en ny medieverden.

Men det er forståelig at 60 år gamle Hanseid synes han har gjort sitt. Selv Morgan Kane la til slutt ned våpnene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.