RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her blir du lurt - uansett

Foto: Paul Weaver (Paul Weaver - Nettavisen)
Sist oppdatert:
Forsikringen din er enten for dyr eller for dårlig, mener forsikringsselskapene.

Forsikring engasjerer. Mange NA24-lesere kastet seg tirsdag over tastaturet etter at vi publiserte saken Her lønner det seg å være utro.

I artikkelen sier administrerende direktør Tom Georg Granquist i Storebrand Skadeforsikring at forsikringskunder som truer med å være illojale hos de dominerende selskapene som If og Gjensidige i mange tilfeller får rabatt verdt flere tusen kroner for å ikke bytte selskap.

Alle får samme pris
Granquist mener dette viser at lojale kunder generelt betaler for mye. Han får støtte av merkevaresjef Birgitte Sørheim i Frende forsikring.

- Vi ser samme bilde som Storebrand med hensyn til de store selskapenes måte å håndtere lojale kunder på. Frende Forsikring ønsker å ta kundene på alvor og har derfor en annen prispraksis i vår forretningsstrategi. Vårt ettprissystem gir kunder med lik risikoprofil samme pris, uavhengig av om de er ny kunde eller har vært kunde over tid. Dette betyr at våre kunder slipper å overvåke markedet og benytte pressmetoder for å få en rettferdig pris, sier Sørheim til NA24.

Lokkepriser som ikke er bærekraftig
Informasjonsdirektør Jack Frostad i If slår tilbake.

- I et marked som ikke er i særlig vekst går de nye småselskapene først og fremst på kundene til de store selskapene. Det gjør de i stor grad med introduksjonspriser som neppe er bærekraftig på noe lengre sikt. De nye selskapene priser bevisst lavt i forhold til risiko i en oppstartsperiode for å tiltrekke seg kunder samtidig som etablerte aktører beskyldes for å ta overpris. De økonomiske resultatene underbygger dette i flere sammenhenger, sier Frostad.

Han mener det ikke burde overraske noen at store fulldekkende selskap gjøre det de kan for å beholde gode kunder. Frostad avviser at det er snakk om redningsrabatter slik Storebrand-direktør Granquist omtaler det som.

- Det optimale for If er å ha jevnlig kontakt med kundene for å gjennomgå forsikringsavtalene. Nye forsikriingsbehov kan ha kommet til og det kan være behov for å endre på den gamle avtalen. Slike gjennomganger gir ofte kunden en velbegrunnet prisreduksjon uten at det er tale om redningsrabatt, sier Frostad.

Epler og pærer
Han ber forsikringskunder være oppmerksomme på dekning, ikke bare pris.

- Vi ser ofte at våre kunder har fått tilbud om en forsikringsdekning som ikke gir samme dekning som de har i If. Noen av tilbudene innebærer også en vesentlig høyere egenandel, sier Frostad og minner om andre viktige sammenligningsfaktorer som service, skadeoppgjør og tilgjengelighet.

Sammenlignbåde pris og vilkår
Bransjeorganisasjonen Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) er klar over at flere kunder enn før oppnår lavere pris hos hovedselskap ved å sjekke tilbud hos andre selskaper.

- Flere nye aktører i skadeforsikringsmarkedet har bidratt til stadig hardere kamp om kundene. Det lønner seg å være prisbevisst kunde. Det er det ikke tvil om, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO til NA24.

Han understreker i likhet med Frostad at det er viktig å unngå å sammenlikne epler med pærer.

- Det er vanskelig å ta standpunkt til en pris uten at en har oversikt over sentrale vilkår. Mange setter seg ikke inn i forsikringsvilkårene før etter en skade har oppstått, sier han.

Nordmenn minst fornøyd
I november 2010 la EPSI Rating frem resultatene fra Nordens største uavhengige kundetilfredshetsstudie av skadeforsikringsbransjen.

Studien viser at norske forsikringskunder er de desidert minst tilfredse i Norden.

- Produktkvaliteten og verdi for pengene oppleves som dårligere enn i 2009, Kundene er mindre tilfredse og lojale kunder enn på mange år, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge.

Flertallet av forsikringsselskapene falt tilbake i undersøkelsen med unntak av Sparebank 1 Skadeforsikring.

-Sparebank 1 Skadeforsikring er som i fjor fortsatt det selskapet hvor kundene ser ut til å være mest tilfreds med håndteringen av forsikringssaker, sier Høst.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere