Oslo (Nettavisen): Onsdag ettermiddag ble Oslos nye trikk vist fram på et større arrangement på Rådhusplassen. Se trikken bli avduket i videoen øverst!
Trikkemodellen, som er i full størrelse, men uten hjul, ble avduket av byrådsleder Raymond Johansen (Ap), miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og leder for miljø- og samferdselskomiteen i Oslo, Eirik Lae Solberg (H).
- Det er veldig stas at vi får nye trikker i Oslo. De skal prøves ut allerede neste år, og i de trikkene her blir det mer kapasitet så folk vil slippe å stå som sild i tønne i rushen. Også er de universielt utformet, og det er plass til både rullestoler og barnevogner, og det er veldig viktig for meg, sier Berg til Nettavisen etter avdukingen.
Se videointervju med Berg her:
- Trikkene koster over fire milliarder kroner. Er de verdt alle pengene?
- Ja, god kollektivtransport det koster penger, men det er verdt det. I Oslo så reiser de aller fleste med kollektivt, da må vi ha gode trikker, sier Berg.
Fram til søndag vil modellen av den nye oslotrikken, som er 18 meter lang, stå utstilt på Rådhusplassen for de som ønsker å ta den i nærmere øyesyn.
- Hensikten med modellen har vært å prøve ut alle løsninger i forhold til funksjonalitet, av og påstigning, plassering av interiør, tilgjengelighet for passasjerer med særskilte behov, førermiljø mv. Derfor har modellen ingen hjul, og er naturlig nok heller ikke strømsatt, opplyser Sporveien.
Her er den nye t-baneplanen for Oslo
Har kjøpt 87 nye trikker
De nye trikkene er planlagt levert fra og med 2020. Målet er at alle trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024. Totalt 87 nye trikker.
Trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold. De vil få en blåfarge som er nærmest identisk med dagens trikkefarge.

Trikkegalskap
En av de som også var til stede på trikkelanseringen, var tidligere samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V), som var byråd da beslutningen om å kjøpe trikkene ble tatt.
- Venstre har kjempet for trikkens plass i Oslo i mange år, for den har ikke alltid vært like selvsagt. Og da vi fikk i gang trikkeprogrammet i 2013 så representerte det en ny storsatsing på trikk, sier Melby til Nettavisen, og legger til:
- At jeg som byråd i 2015 tok beslutningen om å anskaffe 87 nye trikker til byen er noe av det jeg er mest stolt av å ha fått til som politiker. Det ser ut til at Sporveien sammen med Ruter og Bymiljøetaten har løst oppdraget de fikk godt, sier hun.
Venstre-politikeren mener de nye trikkene bare er starten på en enda større trikkesatsing i Oslo.
- Nye trikker er bare første skritt på veien mot at Oslo skal bli en enda bedre trikkeby. Trikk på Ring 2 og forlengelse av trikken til Tonsenhagen er de neste store trikkeprosjektene vi i Venstre ønsker å realisere, sier hun.
Kjøp av nye trikker til Oslo er organisert gjennom Trikkeprogrammet som omhandler kjøp av trikker, utbedring av verksteder og tilpasning i gatebildet. Sporveien har ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og samarbeider tett med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap om gjennomføringen.

MDG-Berg sier nei til Erna Solbergs bompakke
Pris: 4,2 milliarder
Kostnadsrammen for trikkene er på 4,2 milliarder kroner.
Det er det spanske selskapet CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA), som vant anbudet om å bygge dem.
Trikkene får navnet SL18, etter året de ble bestilt.