RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er 1000 hestekrefter

Sist oppdatert:
Men slike motorer får du ikke gratis. Sjekk de nye båtene.

Les også:Seks av nyhetene testet

KADETTANGEN (Nettavisen): Godbitene ligger på rekke og rad på messen «Båten i sjøen» på Kadettangen i Sandvika utenfor Oslo. De er flere, råere og dyrere enn noensinne.

At renta er rekordhøy og økonomien skranter, spiller liten rolle, mener messesjef Merete Rustad.

- Jeg tror nok besøkstallene våre vil avhenge mest av været. I fjor hadde vi 19.500 besøkende. Det var rekord, sier Rustad, som håper det blir like mange i år.

«Båter i sjøen» arrangeres på Kadettangen utenfor Sandvika i Bærum, og er Nord-Europas største flytende båtmesse. Her får man se båtene i sitt rette element - ikke inne i en utstillingshall.

Utstillingen teller cirka 600 båter. Flere av disse presenteres for første gang i Norge. Nettavisen har tatt en titt på de feteste nyhetene.

Den absolutt fineste båten på brygga i Sandvika er italienske Sessa Key Largo 36. Sessa har de siste årene presentert flere nye modeller for det norske markedet, der italienernes sans for lekre linjer og suveren finish kommer til uttrykk.

Sessa Key Largo 36 har 1000 hestekrefter. Dens kremgule skrog har de nydeligste linjer, og tre fete stoler i mørkebrunt skinn bak et lekkert dashboard. Men kanskje aller tøffest: Båten har utenbordsmotorer. Bak sitter tre av de største påhengsmotorene som er å få - Yamahas nye 350 hestekrefters V8-ere. De gir båten en toppfart på friske 52 knop.

Med en pris på 3 millioner kroner, er Sessaen slett ikke noe dårlig alternativ til Windys bejublede 35 Khamsin. Dette er daycruisere for de godt voksne.

Den mest solide bakoversveisen får en utvilsomt av Goldfish sin nye Supersport 36. Med sine 2 x 380 HK Yanmar dieselmotorer, runder den 80 knop med gasspaken i bunn. Og båten ser minst like rask ut som den er. Pris: 3,7 millioner kroner.

Blant de dyrere nyhetene finnes også en skikkelig godbit fra norske Marex - en dødsstrøken båt, der den gode, gammeldagse akterkabinen gjør hele susen. Marex 370 Aft Cabin Cruiser skal være den første akterkabin-båten som er lansert i Europa på 10, i følge fabrikken.

Og nettopp akterkabinen gjør dette til en ypperlig turbåt. Det er masser av plass under dekk. Båten kan være en god konkurrent til Nimbus sin nye 365 Coupe. Marex'en kommer på 2,8 millioner kroner, mens Nimbusen vil ligge på rundt 3 millioner, ferdig utstyrt.

Så var det nyhetene for oss som ikke har så mye penger. Her er det 3 båter som skiller seg ut: Skibsplasts nye daycruiser, 660 DC, Askeladdens åpne S6 Sport, samt franske Beneteaus 650 Sundeck.

Skibsplasts nye daycruiser har linjer som ikke er helt typiske for den tradisjonsrike, norske fritidsbåtprodusenten. Båten har høyt fribord, og er rett og fin i linjeføringen.

Blant detaljene som trekkes frem av produsenten, er et skikkelig septik-basert toalett i kabinen, samt en akterbenk som med enkle grep kan gjøres om til en solseng.

Til å være en norsk daycruiser på 22 fot virker prisen slett ikke så avskrekkende: 450.000 kroner for den minste bensinmotoren på 190 hestekrefter. Legger du på vel 50.000 kroner, får du en 150 hestekrefters dieselmotor. Toppfarten er 30 - 40 knop, avhengig av motor.

Askeladdens S6 Sport er en hybrid-båt på 21 fot. Skroget er basert på den kjente C6 daycruiseren.

Også her kan du velge mellom bensin eller diesel. Bensinmotoren er den friskeste. Med bensinmotoren på 220 hester gjør båten 39 knop. Dieselmotoren fra Mercruiser yter 150 hestekrefter. Pris: 450.000 - 500.000 kroner.

Franske Beneteau lanserer sin 650 Sundeck-modell på årets «Båter i sjøen». Båten er basert på daycruiseren 650 Cabrio, som ble lansert i vår. Båten er vel 20 fot, og kommer med utenbordsmotorer på inntil 200 hestekrefter. Foran vindskjermen er den utstyrt med en solpute, til glede for solhungrige nordmenn.

Med en standard-motor på 140 HK, koster Sundeck'en 335.000 kroner, mens Cabrio'en koster 350.000 kroner.

Er du glad i å fiske, finner også du en godbit på messa. Grady-White er en amerikansk skjærgårdsjeep beregnet på sportsfiskere. Båtene vil konkurrere med de karakteristiske og mer kjente skjærgårdsjeepene fra White Shark.

Grady-White kommer med utenbordsmotorer fra Yamaha. Den største 22-foteren har 250 hestekrefter, og koster omkring 600.000 kroner. Minstemann, en 180 Sportsman med 150 hestekrefter, koster 350.000 kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere