Her er de nye kostrådene

Foto: Lien, Kyrre (SCANPIX)

Poteter er helt sikkert ute av «5 om dagen».

31.01.11 15:48

(SIDE2): Du skal fremdeles spise fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Men selv om poteter er en viktig basisvare, er den nå ute av myndighetenes «5 om dagen»-liste.

De nye kostrådene sier også at du bør begrense inntaket av helmelk og fløte.

Se oversikt lenger ned på siden.

Har tatt tid
De nye kostrådene har latt vente på seg. I mai 2010 kom det foreløpige resultatet som ble lagt ut for at både fagpersoner og hvermannsen skulle få kommentere og komme med tilbakemeldinger.

Resultatene ble så vurdert og ny publiseringsdato ble satt til medio november. Men professor ved Universitetet i Oslo, Rune Blomhoff, som er leder for gruppen som har fått i oppdrag av Ernæringsrådet å utvikle de nye kostrådene må ha støtt på nye utfordringer - for først i dag er de nye kostrådene klare.

- Det var en langt større jobb enn vi trodde i utgangspunktet, sier Blomhoff til Side2. Vi har prøvd å ikke ta hensyn til de ulike bransjene innenfor matindustrien, men fokusere på gode argumenter og ta objektive valg etter at høringsrundene var over, legger han til.

Derfor endres rådene
Bakgrunnen for de nye kostrådene er at det har skjedd en stor utvikling som gir grunnlag for en ny gjennomgang. Det er særlig den matvarebaserte forskningen som har funnet nye vitenskapelige holdepunkter som igjen danner grunnlag for generelle råd.

Nyheter i de nye kostrådene er at melk ikke er en del av de matvarene som aktivt anbefales med spesielle mengdeangivelser, og heller ikke poteter.

Les saken: Potet, hvitt mel og melk ...

Mangler dokumentasjon
Den nye rapporten er matvarebasert, og Blomhoff sier i dag at det nå kommer detaljerte råd til befolkningen når det gjelder kosthold.

- Vi er kvantitative der det er mulig. Det er en kunnskapsoppsummering og den er matvarebasert, sier Blomhoff, men legger til:

- For noen matvarer som poteter, fint mel og hvitt kjøtt har vi ikke tilstrekkelig dokumentasjon til å gi råd.

Han påpeker at det er viktig at man ikke overtolker de kvantitative rådene, men at det er viktig å angi mengde som et overslag der man har mulighet for det.

HER ER UTDRAG AV KOSTRÅDENE:

Dette bør du få i deg:
- Fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag (en porsjon 100g)

- En neve usaltede nøtter.

- Spis grove kornprodukter hver dag.

- Velg magre meieriprodukter med lite fett og lite tilsatt sukker.

- Minst 200 gram fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild i uka.

- 300- 450 gram fisk til sammen i uka (ren fisk)

Ikke en del av «5 om dagen», men kan inngå i et variert kosthold:

- Poteter er viktig basisvare, men ikke inkludert i fem om dagen.

- Linser, frø, krydder og urter.

Dette bør du begrense inntaket av:

- Meieriprodukter med mye mettet fett som helmelk, fløte, fet ost og smør.

- Bearbeidet kjøtt som er røykt, saltet eller konservert med nitritt eller nittst.

- Begrens inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt til 500 gram per uke.

HER ER REAKSJONENE:
Klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved 4M-klinikken reagerer først og fremst på at det gis inntrykk av at de nye kostrådene gis på bakgrunn av god vitenskap. Han understreker at det er ekspertkomiteen som gir disse rådene, og mener at det til slutt ikke har vært mulighet for «hvermannsen» å komme med innspill slik det er blitt hevdet.

- Jeg vil vise til tidligere utsagn av Haakon Meyer hvor han sier at det går klart fram av rapporten at dette er kostråd for friske for å forbygge kroniske sykdommer som diabetes, og ikke råd til behandling av dem som har diabetes. Det er merkelig skille å ha når 700.000 nordmenn har predibabetes, eller har diabetes, og at man skal gi andre kostråd når man har fått sykdommen, sier Lindseth.

Lindseth reagerer også på rådene om å begrense inntaket av meieriprodukter med mettet fett som helmelk, fløte, fet ost og smør.

- Det er komplette gale råd når det gjelder karbohydrat og fettmengde i kostrådet. Og at de sitter på den beste dokumentasjon, det stemmer ikke. At mindre mettet fett fører til mindre hjerte- og karsykdom er en teori som ikke er underbygget av vitenskap og tester i praksis. Det gir ikke noe mindre hjerte- og karsykdommer, hvordan man kan fortsette å si det er en skandale.

- Ikke uventet
Klinisk ernæringsfysiolog Ellen-Margrethe Hovland fra Opplysningskontoret for Meieriprodukte (Melk.no) er stort sett positiv til de nye kostrådene.

- Vi er veldig glad for at de har endret ordlyden sånn at de har fått med at magre meieriprodukter skal være en del av det daglige kostholdet, både det at de sier at det skal, og at de tar med det daglige kostholdet. Men vi er skuffet over at det ikke er noen konkret mengde anbefaling, sier hun til Side2.

Hun er ikke overrasket over anbefalingene om å begrense inntaket av meieriprodukter med mye mettet fett.

- Det var ikke uventet i forhold til rådene som var før, men det vi synes med tanke på helmelk, er at det kunne vært rom for at det er nyansert. Helmelk er et godt alternativ til fløte i matlaging , selv om det ikke er en del av den daglige drikkemelken.

Kjøttbransjen reagerer
De nye kostrådene fokuserer på særlig rødt kjøtt som noe negativt. Det reagerer Dag Henning Reksnes, administrerende direktør i Kjøtt- og fjærfebransjens, på.

- Nyere forskning viser ikke klare sammenhenger mellom rødt kjøtt og tarmkreft eller hjerte- og karsykdommer, sier Reksnes landsforbund i en pressemelding.

Han mener at studiene om rødt kjøtt i rapporten fra World Cancer Research Fund (WCRF) som Ernæringsrådet har lagt stor vekt på i sitt arbeid, har svake sammenhenger og spesielle utvalg. Han stiller spørsmål både ved kvalitet og representativitet i den amerikanske rapporten.

- Kosthold og helse er komplekse sammenhenger. Det må derfor være mange studier som ligger til grunn for å kunne dra klare konklusjoner. Vi stiller spørsmål om dette kravet er tilstrekkelig ivaretatt for kostholdsrådene om kjøtt, sier Reksnes.

Side2 kommer tilbake med mer om de nye kostrådene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.