RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er de skjulte kaloribombene

(Thinkstock.com)
- Å drikke juice er den raskeste måten å gå opp i vekt, mener ernæringsfysiolog.

(SIDE2): Matmarkedet er proppfull av skjulte kaloribomber som selv rutinerte slankere har vanskeligheter med å identifisere. Blant fellene er både honning, oliven olje, frukt juice og yoghurt med lavt kaloriinnhold.

Fruktjuicen er en av de aller største verstingene, mener ernæringsfysiolog Catherine Matthews i Tesco Diets, og hun advarer mot at den leskende drikken er en av de raskeste måtene å legge på seg.

- Det tar mindre enn ett minutt for folk flest å drikke 150 kalorier, påpeker hun i et intervju med Daily Mail.

Uten fiber
Mens vanlig frukt inneholder fiber, som er med på å beskytte innvollene mot for rask absorbering av fruktsukkeret, kan fruktjuice føre til at leveren blir overlesset med sukker i løpet av kort tid.

Det samme gjelder smoothies som inneholder mye frukt eller sukkerholdige grønnsaker.

Ernæringsfysiologen advarer videre mot at, til tross for at en frukt eller grønnsaksmoothie inneholder mange vitaminer og mineraler, har den også et høyt innhold av sukker og noen varianter kan inneholde mer sukker enn en det man finner i en brus.

Advarer mot olivenolje
Også olivenolje advarer ernæringsfysiologen mot å bruke for mye av.

Til tross for at denne oljen inneholder mye som er bra for en, så er det olje og hver teskje inneholder omtrent 50 kalorier.

Her er hele listen ernæringsfysiologen advarer mot:

Fruktjuice - inneholder omtrent 150 kalorier (lite glass), ikke noe fiber og stor mengder sukker.

Alternativ: Spis frukt istedenfor å drikke den.

Olivenolje - inneholder omtrent 50 kalorier per teskje.

Alternativ: Bruk sprayolje isteden da man ofte automatisk bruker mindre mengder med olje da.

Brunt brød - inneholder ikke alltid mye fiber da mange leverandører farger brødet sitt for å få det til å fremstå sunnere enn det er.

Alternativ: Brødtyper som inneholder lite hvetemel.

Lightprodukter - inneholder ofte mye sukker for at produktet skal smake bedre.

Alternativ: den originale versjonen kan i mange tilfeller være sunnere.

Tørket frukt og nøtter - inneholder mye fiber, men tørket frukt inneholder ofte sukker og nøtter er ofte drysset med salt.

Alternativ: Usaltede nøtter eller fersk frukt.

Granola - inneholder ofte mye fett og sukker.

Alternativ: Sukkerfri müsli eller corn flakes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere