RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er det bare tre barn igjen på skolen. Men ingen vil bli læreren deres

Skogvik skole på Rebbenesøy
Skogvik skole på Rebbenesøy Foto: Ragnhild Gustad/May Kristin Caspersen (Nordlys)
Med bare to uker igjen til skolestart mangler Skogvik skole en lærer i basisfagene.

- Vi hadde jo håpet en friluftsinteressert, nyutdannet lærer skulle ha søkt på stillingen til nå, sier rektor for Kvalsundskolen, Trond Lorntzen, til Nordlys.

I Kvalsundskolen inngår tre skoler: Trondjord, Vengsøy og Skogvik på Rebbenesøy.

Ved sistnevnte skole er det nå bare tre elever igjen.

Dekker realfagene

Og de har et problem. 4.-, 7.- og 10.-klassingen har nemlig ingen lærer i norsk, engelsk og samfunnsfag.

- Vi sliter, innrømmer rektor.

- Vi har en flink tsjekker som underviser i realfagene, så de får vi dekket godt. Han har bodd mange år i Norge, men kan ikke undervise i norsk grammatikk, for eksempel.

Spente barn

Det er barna til May Kristin Caspersen som er de tre siste igjen på skolen. Forrige skoleår var det fire til på skolen, men disse er nå ferdige.

- Ungene er spent, det er klart. Det er litt tungt, man blir så uviss når skoleåret nærmer seg start uten at en lærer er på plass, sier Caspersen til Nordlys.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Hennes mor har vært lærer på skolen tidligere, før hun pensjonerte seg for noen år siden.

- Vi velger å se optimistisk på det, og håper det skal komme en lærer med lyst til å være her, sier hun.

- For lite urbant

Arntzen sier de forrige lærerne ved skolen enten har pensjonert seg, flyttet eller fått seg ny jobb nærmere sentrum.

- Det er nok det urbane som gjør at få søker seg ut til Rebbenesøy. Men for en friluftsinteressert er det et perfekt område, på ei øy med hav rundt seg, fjell, gode fiskemuligheter og hval som vi de siste årene har sett.

- I tillegg er det en unik mulighet til å sette seg inn i yrket. Med bare tre elever får man en unik mulighet til å se hele spekteret av læring, særlig det utenomfaglige. Og fordi det de er på ulike trinn, får man testet sine ferdigheter i tilpasset opplæring i praksis, sier Arntzen.

Videoopplæring

Dersom det ikke lykkes skolen å få inn en til lærer, vil de bruke blant annet videokonferanser og Skype for å hente inn kompetanse på video.

- Skolen har lenge brukt IKT i læringa, blant annet gjennom å hente inn språkfag som spansk og tysk gjennom video. Vi har reserveløsninger, men det aller beste er å ha en lærer «live» i klasserommet. Teknologi kan aldri erstatte en lærer av kjøtt og blod helt, mener Arntzen.

Les flere saker fra Nordlys!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere