*Nettavisen* Nyheter.

Her er dine nye reisevaner

Foto: ALANAH M. TORRALBA (EPA/Scanpix)

Sikkerhet og interne reiseråd vil være mer i fokus når ferien skal bestilles.

Trender og internett vil i større grad styre våre reisevaner. Klassiske reisemål vil kanskje være helt uinteressant om ti år.

Sosiale nettverk som Facebook og Twitter gjør at informasjon om den siste feriereisen ligger tilgjengelig for veldig mange og på veldig kort tid. Venner og bekjente tar en titt på feriebildene du legger på nett. De spør kanskje hvordan ferien var, og før du svarer har deres nettverk allerede fått nyss om «ditt» fantastiske reisemål.

Kontakt og inspirasjon
Informasjonen på denne måten sprer seg som ild i tørt gress. Bedre reklame enn noen annen form for annonsering, for her er kilden personlig og anses for å være pålitelig.

- Med sosiale medier har man lettere for å holde kontakt med folk man møter på reise ute i verden, og gjennom disse kan man lettere få inspirasjon, personlige tips og muligens også invitasjoner. Slik kan dette påvirke våre valg og gjøre verden mindre, sier Anders Wyller, sjefredaktør i reisemagasinet Vagabond, til Nettavisen.

Øyeblikkets interesse gir også informasjonen en ekstra dimensjon. Hvor varmt er vannet? Hvordan er været? Hva koster en drink? Svarene vil du aldri få fra et reisebyrå, mener danske Ekstra Bladet.

Mer innhold
- Vi nordmenn vil fortsette å reise «konservativt», det vil si at vi en god stund kommer til å reise til mange av de samme stedene som nå. Den gemene hop er ikke så «eventyrlystne» som vi liker å tro.

Klikk på bildet for å forstørre.

Endringene går sakte, men sikkert mot mer innhold på reisen, mener redaktør i Reiser & ferie, Bjørn Moholdt. Da tenker han på opplevelser, kultur og mat.

- I den sammenheng vil sosiale medier og anbefalinger spille en viss rolle for de valg som blir gjort. Den til en hver tid geopolitiske situasjonen vil også påvirke reisevanene våre, der vi søker trygghet fremfor eventyrlyst, påpeker Moholdt.

Alt er anmeldt
I tillegg har nettsider som Tripadvisor snudd litt opp ned på bransjen. Absolutt alle kan legge ut sine betraktninger av ferien på nett, og den vil bli lest.

Finner du et hotell som passer bra for deg er det bare å lese kommentarene før du bestiller. På nett er det flere enn hotellet som legger ut bilder på hvordan rommet egentlig ser ut. Ligger hotellet inntil en trafikkert vei, står det garantert på en slik siden.

En amatør har kanskje laget en filmsnutt fra stranden og på Google Maps kan du sjekke hvor mange meter det egentlig er fra hotellet til stranden.

Mye spiller inn
- Uroligheter, sykdom, økonomisk krise og sikkerhet er også nøkkelord for hva som i større grad vil styre våre reiser. Eller rettere sagt, hvordan vi kan reise uten å bli forstyrret av dem, skriver danske Zoover.dk.

- Generelt preges våre reisevaner av en rekke faktorer, i samspill med de fire viktigste: Økonomi, tilgjengelighet, livssituasjon og politikk. Reisetrendene styres av hva vi har råd til å bruke, personlige interesser og den gjeldende politiske situasjonen hjemme og ikke minst ute, forklarer redaktør Moholdt.

- Hvor vi ender opp blir ikke så viktig som hva vi har lyst til å gjøre når vi kommer fram, og kvaliteten på dette. Om det er Spania, Hellas eller Bulgaria vil bety mindre.

Redaktøren mener det å reise er blitt like selvsagt som å pusse tennene. Det er ikke et spørsmål om, men når, hvor og hvordan.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.