RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er drømmedietten

Sist oppdatert:
Det høres ut som en utopi, men amerikansk forskning viser at det skal gå an å sove seg slankere.

(SIDE2): Ifølge det amerikanske helsenettstedet webmd.com viser medisinsk forskning at det er en link mellom søvn og vekt. Hvor mye du sover og kvaliteten på søvnen påvirker hormonell aktivitet knyttet til appetitten din.

- En av de mest interessante ideene som nå får anerkjennelse er forståelsen av det faktum at søvn og søvnforstyrrelser gjør ting med kroppen din. Inkludert å ha innflytelse på vekten, sier doktor David Rapoport ved New York University School of Medicine.

Nå er det strengt tatt ikke noe nytt for legestanden at hormoner påvirkes av søvn, men Rapaport understreker at det ikke var før nylig at appetit også spilte inn i sammenhengen.

Kontrollsystem
- Leptin og ghrelin er hormonene som fungerer som et slags kontrollsystem for sult og metthetsfølelse, forklarer Michael Breus.

Ghrelin stimulerer appetitten og leptin sender signal til hjernen om at du er mett.

- Hvis du ikke får nok søvn, går leptin-nivået ned. Noe som igjen betyr at du ikke føler deg mettet etter måltidet. Mangel på søvn fører også til at ghrelin-nivået stiger. Det fører til at appetitten blir stimulert og du vil ha mer mat.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere