Her er Dynamitt-Kleppa

Foto: Pål Nordby/Jarlsberg Avis

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa fyrte av sin første dynamittsalve noensinne, og for Vestfoldbanen var det en etterlengtet smell.

17.08.10 08:28

Sande: Selve tunneldrivingen tar det ennå noen uker før Skanska kommer i gang ved Holm. Statsråden sprengte bort en liten nabbe som en del av forberedelsene til tunnelen som samlet blir 12,3 kilometer lang fra Holm i nord til Fegstad i sør. Selve kronen på verket blir den nye stasjonshallen i Holmestrand - den eneste i sitt slag i Norge - som statsråden uttrykte det.

Skrøt av regjeringen
Før det historiske trykket på knappen, som utløste eksplosjonen, informerte Jernbaneverkets utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen om hele prosjektet med en kostnadsramme på 5,6 milliarder kroner.

- Vi har hatt en god dialog med kommunene og et godt samarbeidsklima, sa han.

Statsråden skrøt både av de omfattende planene som nå er satt ut i praktisk handling for hele Vestfoldbanen, den spennende og unike løsningen for Holmestrand stasjon og satsingen som regjeringen gjennom de neste årene har lagt for jernbanen. I 100-milliardersklassen.

Tror på økt passasjertall
- Ikke bare blir det veldig mye kortere reisetid for folk, noe jeg tror kommer til å øke passasjertallet veldig, men med så mye tunnel blir det også et mye bedre nærmiljø for mange innbyggere, sa hun.

- Nå er jeg klar, avsluttet hun med, før hun trykket på knappen. Et lite gnistregn ble etterfulgt av et lite drønn en kilometer borte i fjellsida til stor applaus fra et prominent publikum.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.