RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Nettavisen/Pasient- og brukerombudet i Møre og Romsdal)

Her er ekspertrådene for å komme fram i helsekøen

Sist oppdatert:
Pasientombud Runar Finvåg sier at nordmenn er for dårlige til å klage på helsevesenet.

Pasientombud Runar Finvåg mener nordmenn for lett godtar sin plass i den offentlige helsekøen. Han mener vi kan bli tøffere.

- Det er for få som klager på sykehusene avgjørelser. Vår erfaring er at terskelen for å klage er for høy. Mange finner seg i at man må vente på operasjon, sier Pasient- og brukerombud Runar Finvåg i Møre og Romsdal til Nettavisen.

Før helgen skrev Nettavisen om Knut Marius Lyngvær (30) som betalte130.000 kroner for en ryggoperasjon fordi han ble forespeilet flere års ventetid for operasjon ved Oslo universitetssykehus.

Han er ikke alene. Hvert år betaler mange nordmenn store summer for å operere ryggskader som helsenorge ikke dekker.

Sykehuset sa til Nettavisen at pasienter med ryggskader som ikke får status som rettighetspasienter i «har nærmest i praksis intet tilbud hos oss og kan bli stående å vente i årevis».

Må informere bedre
Sykehusene er påkrevd å vurdere pasientene innen 30 dager. Svært ofte gjøres vurderingene ut fra henvisningen som fastlegene oversender sykehusene.

Oslo universitetssykehus forteller at pasienter som ikke blir prioritert som rettighetspasienter får et «juridisk riktig brev om at de står på venteliste, men ikke beskjed om at det kan bli flere år å vente» (les egensak her).

Lyngvær fortalte til Nettavisen at han ikke forsto hvor lenge han måtte vente på operasjon før han selv ringte sykehuset.

-Det er svært viktig at pasienten på et tidlig tidspunkt får informasjon om han er rettighetspasient eller ikke, og hva dette innebærer. Han burde i første brev fra sykehuset fått informasjon i klartekst om at han ikke var rettighetspasient og at dette ville medføre lang ventetid. Enda viktigere er det at han i samme brev skal ha informasjon om at han har mulighet til å klage på sykehusets vurdering og eventuelt lange ventetid, og hvordan han kan gå frem for å klage, sier Finvåg.

-  Mange er lei og frustrert
- Vi har kontakt med mange som venter på behandling. De blir veldig lei og frustrert og de skjønner ikke at det skal være nødvendig å vente så lenge. Vi forsøker å gi veiledning med for eksempel å bruke fritt sykehusvalg til å finne et behandlingssted med kortere ventetid. For andre kan fastlegen purre på sykehuset for at pasientene skal komme inn fortere hvis helsetilstanden til pasienten forverres under i ventetiden, sier Finvåg.

Han poengterer at fastlegen ofte har en nøkkelrolle i jobben med å gi tilstrekkelig og god informasjon i henvisningen til sykehuset slik at sykehuset blir i stand til å prioritere riktig.

- Havner i feil kategori
Dette var noe også seksjonsoverlege Ellen Kathrine Aksnes ved Ryggseksjonen, Ortopedisk Avdeling på Oslo Universitetssykehus vektla overfor Nettavisen i helgen.

- Svakheten er at vi er avhengig av opplysningene fra henvisende lege. Ressursmangel gjør at det ikke er mulig å sjekke kunnskapsnivået til fastlegene og henvisningene varierer veldig i kvalitet. Så pasienter kan havne i feil kategori, sier hun.

Dårlig samfunnsøkonomi
For mange i situasjonen til Knut Marius Lyngvær blir løsningen å vente flere år på behandling mens de går sykemeldt.

- Er dette god samfunnsøkonomi?

- Nei, det er jo ikke det hvis behandling kan få personene tilbake i jobb tidligere. Det er nok mange som venter for lenge på behandling for å komme tilbake i jobb. Disse burde kanskje prioriteres høyere, men spørsmålet da er «hvem skal de prioriteres foran?», og det har jeg ikke noe svar på. Det er et politisk spørsmål, sier Finvåg.

Ikke penger tilbake
- Er det mulig å klage og få tilbake pengene for operasjoner man har tatt ved private sykehus?

-Det går an å klage men det er liten sannsynlighet for å nå fram med klagen. Vi ser at en del personer får behandling i utlandet og søker om å få tilbake penger i ettertid. Veldig få når fram. Her er det de regionale helseforetakene som har kontorer for utenlandsbehandling som skal godkjenne dette før pasienten blir sendt til behandling i utlandet. Når det gjelder private behandlinger som ikke er initiert av det offentlige, og som i tillegg gjøres ved offentlige sykehus, så er det ikke regler for å få dekket dette, sier Finvåg.

Nettavisen setter fokus på sykehuskøene. Går du sykemeldt og venter på behandling? Da ønsker vi komme i kontakt med deg. Send oss mail her.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere