Her er Oslos nye superbåt

MILJØBÅT: Slik blir Oslo Havns nye miljøbåt som skal plukke søppel. Båten kan løfte tungt, og to kraner vil sørge for at store gjenstander kan plukkes opp fra sjøen.

MILJØBÅT: Slik blir Oslo Havns nye miljøbåt som skal plukke søppel. Båten kan løfte tungt, og to kraner vil sørge for at store gjenstander kan plukkes opp fra sjøen. Foto: Illustrasjon Gøran Bolsøy (Oslo Havn)

Den nye miljøbåten til 23 millioner skal drives av solcellepaneler.

01.04.19 17:28

I løpet av året vil Oslo få en av verdens mest miljøvennlige havnebåter, ifølge Oslo Havn, som nå har satt den spesialutviklede båten i bestilling.

- Dette er en av de første i verden av sitt slag, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen til Nettavisen.

- Blir noe helt annet

Den elektriske båten skal bidra til å holde havna ren og fri for søppel, og erstatter Oslo Havns gamle miljøbåt «Pelikan», som i løpet av 30 års drift har plukket opp omlag 1500 tonn søppel og drivgods fra sjøen.

SOLCELLER: Miljøbåten kan arbeide for fullt i fire-fem timer før lading. Solceller sørger for strøm til navigasjon.  Foto: Illustrasjon Gøran Bolsøy (Oslo Havn)

Prislappen er 23 millioner kroner, og båten skal leveres i desember.

- Oslo Havn har en nullutslippsplan, og da mener vi at vi også må gå foran med et godt eksempel. Derfor har vi tatt på oss denne investeringen for å få utviklet denne piloten. Det er en nullutslippsbåt som skal brukes kun på å identifisere og fjerne utslipp fra overflaten og under kaier, forklarer Mathisen.

Han sier målet er at Oslo Havn, som er heleid av Oslo kommune, på sikt skal bli helt utslippfri.

- Det vi håper er at vi med dette går foran, og at det kanskje er andre havner, også i utlandet, som kan nyte godt av det foregangsarbeidet vi gjør, sier Mathisen.

FØRST: Havnedirektør Ingvar M. Mathisen ser frem til en effektiv og utslippsfri havnebåt. - Dette er en av de første i verden av sitt slag, sier Mathisen til Nettavisen. Foto: Tine Poppe

Han mener anskaffelsen av båten, som vil kunne plukke søppel mer effektivt enn i dag, også passer bra siden Oslo i år er Europas miljøhovedstad.

- Båten har en kran med gripefunksjon, og det gjør det å rydde opp i havna betraktelig lettere. Det her blir noe helt annet, både for å identifisere og fjerne søppel, sier havnedirektøren.

Skal bruke droner

Miljøbåten bygges av Grovfjord Mek. Verksted, og blir 12 meter lang og i aluminium. Den vil ha to kraner og en hydraulisk opptakskurv foran som effektivt vil kunne plukke søppel fra sjøen.

SPESIALDESIGNET: Kurven i front vil effektivt plukke søppel fra sjøen. Foto: Illustrasjon Gøran Bolsøy (Oslo Havn)

Båten får to elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller, som kan være i full arbeidsmodus i fire-fem timer. Deretter må batteriene lades i to timer, ifølge Oslo Havn. I tillegg har fartøyet solcellepaneler som gir strøm til navigasjonen.

- Vi har allerede gått til anskaffelse av en undervannsdrone som skal bidra til å identifisere hvor det er søppel, og vi har også en luftdrone som kan identifisere hvor det er utslipp, legger Mathisen til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.