GREFSEN (Nettavisen): Den første av totalt 87 nye trikker har nå ankommet Oslo, og mandag blir trikken vist fram for både pressen og byens befolkning.
Presentasjonen skjer hos Sporveien i Grefsen vognhall for pressen klokken 10, og senere mandag ettermiddag skal Oslo kommune ha en digital framvisning på Facebook for resten av byen.
- Det er en fantastisk begivenhet, sier byrådsleder Raymond Johansen i programmet som tas opp.
Han er svært fornøyd med den nye trikken.
- Den er vakker, gjenkjennelig og miljøvennlig - og kommer til å prege Oslos gater i mange år, sier Johansen.
Se video øverst i saken!
Også byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, skryter av resultatet.
- Jeg har lyst til å løpe bort og klemme på trikken, sier hun entusiastisk.
Den nye trikken skal nå testes, før den tas i bruk en gang i løpet av 2021.
For ett år siden ble en modell av den nye trikken, uten hjul, avslørt i Oslo.
Innen 2024
Målet er at alle de nye trikkene skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.
Trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold. De vil få en blåfarge som er nærmest identisk med dagens trikkefarge.
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), er til stede under mandagens trikkeframvisningen.
Toppsjefene i Ruter, Sporveien og Ruter vil også være til stede på arrangementet.
Pris: 4,2 milliarder
Kostnadsrammen for trikkene er på 4,2 milliarder kroner.
- Det er en enorm investering, sier Johansen.
Det er det spanske selskapet CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA), som vant anbudet om å bygge dem.
Trikkene får navnet SL18, etter året de ble bestilt.
Si gjerne din mening i avstemningen før du leser videre, artikkelen fortsetter under.
Bedre funksjonalitet
De nye trikkene er noe helt annet enn de nåværende trikkene vi ser i bybildet i Oslo, har Jan Rustad, kommunikasjonsrådgiver i Sporveien tidligere uttalt til Nettavisen. Han forteller at det vil være noen færre sitteplasser for å gjøre det enklere for bevegelseshemmede og folk med barnevogn å komme av og på trikken.
Det blir nemlig mye enklere for denne gruppen mennesker å reise med trikken.
- Nå kan man trille rett inn på trikken fra perrongen, så det blir enklere å komme på og av med rullestol og barnevogner, sa han.
Selv om det blir færre sitteplasser, skal ikke det gå på bekostning av antallet som kan reise med trikken samtidig.
- Det blir plass til flere folk. Ambisjonen vår er å doble antall reisende til 2030, sier han.
Nettavisen følger saken.