Gå til sidens hovedinnhold

Her er regjeringens forslag til NAV-støtte til bil

Husker du Oddny som reagerte på at millionær Odd Kalsnes fikk NAV-bil? Nå fratas hun mulighet til bilstøtte.

I september skrev Nettavisen om den formuende nullskatteyteren Odd Kalsnes som i en årrekke hadde mottatt NAV-støtte til bil.

Les egen sak: Eide luksushus og biler - fikk 150.000 i NAV-støtte

Da Nettavisen skrev om saken i september var Oddny H. Gustad blant de som reagerte på Kalsnes. Hun hadde søkt om bil, men fått avslag.

Les egen sak: - Her ser du forskjellsbehandlingen

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson la skylda på politikerne og sa at regelverket for tildeling av NAV-midler må endres slik at personer som Kalsnes ikke får bil.

Les egen sak: Søkkrik megler fikk støtte til bil - statsråd gir politikerne skylden

Men i statsbudsjettet gjør regjeringen ingenting for å endre hvordan NAV skal vurdere det økonomiske behovet til personer som søker om NAV-støtte til bil. Dermed vil formuende nullskatteytere som Odd Kalsnes fremdeles kunne dokumentere gjennom skatteetaten at de ikke har inntekt, og at de dermed er berettiget til å motta NAV-støtte til bil.

Det som derimot foreslås endret, er at personer som ikke er i jobb eller i utdanning ikke lenger skal få muligheten til å søke om NAV-støtte til bil.

- Jeg har mistet troen
Dermed vil personer som Oddny H. Gustad ikke lenger kunne søke om NAV-støtte til bil.

- Jeg har helt mistet troen på politikerne, uansett parti. Først ordner de et trygdesystem der de vil at folk skal ut å jobbe, men hjelpemidler vil de ikke ut med, sier Gustad til Nettavisen.

- Veldig uheldig
- Regjeringen foreslår en intern rokkering mellom to brukergrupper. De prioriterer brukere som har store forflytningsvansker til fordel for de som ikke trenger spesialtilpassede biler og som ikke er i arbeid eller utdanning, sier generalsekretær Liv Arum i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon til Nettavisen.

- Det innebærer at personer som trenger bil på grunn av forflytningsproblemer som ikke krever heis eller store tilpasninger, nå vil faller utenfor ordningen hvis bilen ikke brukes til utdanning eller arbeid. Det rammer de brukerne som har fått bil for blant annet å bryte en isolert tilværelse. Endringen vil blant annet gå utover utviklingshemmede og psykisk syke. Dette er veldig uheldig, særlig fordi det ikke finnes en nasjonal transportordning (TT-transport) som kan dekke disse gruppenes transportbehov, sier hun.

- Min største skuffelse er at endringer gjennomføres uten at vi blir lyttet til. Jeg synes det er dårlige løsninger å ta midler fra en brukergruppe for å finansiere dekning av behovene til en annen brukergruppe. Dette er ikke ivaretakelse av en sosial profil og fremstår som smålig sett i forhold til forslagene der de rikeste og de som eier mest får store skattelettelser, sier Arum.

- Vil ikke ha funksjonshemmede i jobb
Gustad mener det er et paradoks at man kan søke om bil hvis man har jobb, men at det blir veldig vanskelig å få jobb hvis man ikke har bil.

- De vil egentlig ikke at de funksjonshemmede skal ut i jobb. Hadde de virkelig ønsket det så hadde de lagt til rette for det, både med hjelpemidler og tilrettelagt arbeid sammen med næringslivet, sier hun.

Kommentarer til denne saken