*Nettavisen* Nyheter.

Her er skrekkhistoriene

STOPP: Her er 83-åringen stoppet, etter å ha kjørt rimelig feil. Foto: Espen Hovde

- Satt og fulgte med på kameraet da hun krasjet og to ble drept, sier Kai Gundersen i Statens vegvesen.

29.11.08 15:49

(iOslo.no) Natt til tirsdag ble en 83 år gammel mann stoppet i Ekebergtunnelen etter å ha kjørt i feil kjøreretning fra Helsfyr. Ingen unik historie, skal vi tro kameraoperatørene ved Vegtrafikksentralen.

Har du bilder av farlige sjåfører? Tips oss på mail til tips@ioslo.no, eller mms til 1984 - kodeord io

Faggruppeleder Kai Gundersen ved Vegtrafikksentralen har selv opplevd flere skrekkhistorier i Oslo bare de siste årene, men husker kanskje best en hendelse der han selv ikke var på jobb.

- Vi fikk melding fra Romerike politidistrikt om en person som kjørte mot kjøreretningen. Da satt våre kameraoperatører der og fulgte mennesket på kameraet til hun treffer en annen bil. To mennesker ble drept. Det er tøft, sier Gundersen.

Sjekk flere historier nederst i artikkelen

Heldigvis er ikke alle utfallene i slike saker like fatale. Politioverbetjent Knut Nysæter ved Trafikkorpset i Oslo politidistrikt sier til iOslo.no at de opplever biler mot kjøreretningen omtrent en til to ganger i halvåret.

- Det er vanskelig å si noe generelt, men ofte er det nok eldre mennesker som ikke har den nødvendige rutinen for å kjøre på de nye veiene, sier han.

Flaks
Ofte ender kjøring i feil kjøreretning med nestenulykker og beslaglagte førerkort. Men det kan ofte være flaks som skiller.

- Det kan oppstå alvorlige situasjoner, og det er bare flaks når vi får stoppet dem i tide, sier Nysæter.

Kai Gundersen forteller at han selv satt på vakt, midt på lyse dagen, da en kvinne valgte å snu på motorveien.

Les også: Kjørte mot retningen - skyldte på GPS.

- En av de verste jeg har sett, er en person i Festningstunnelen midt på lyse dagen. Når den kvinnelige sjåføren kommer til det laveste punktet, svinger hun inn i en havarilomme, setter på blinklyset, tar en u-sving og kjører mot kjøreretningen, sier Gundersen.

3000 i timen
På det tidspunktet kjører det om lag 3000 biler i timen gjennom Festningstunnelen.

- Vi valgte å stenge tunnelen for å hindre farlige situasjoner. Når hun så kommer til bommen, snur hun igjen og kjører den opprinnelige retningen. I den andre enden møter hun politiet som fratar henne førerkortet.

Han beskriver følelsen av å sitte å se på bilens ville ferd som ekkel.

- Det er ekkelt å se på. Det gikk bra, men det er bare griseflaks. En av bilene som kom imot var en tankbil. Personbil mot tankbil i Festningstunnelen er ikke morsomt, sier Gundersen alvorlig.

Ung kvinne
Kvinnen som kjørte denne bilen var verken gammel eller dement. Hun var om lag 30 år gammel.

- Det er ikke veldig ofte slike ting skjer. Det hender også at vi får melding uten at vi klarer å fange det opp. Da har de gjerne blitt varslet av andre bilister, tatt til fornuft og snudd, sier faggruppelederen.

Pass på gps
Politioverbetjent Nysæter forteller at gps-en en sjelden gang kan forårsake problemer.

- Vi har vært borti de tilfellene hvor folk har lagt fornuften igjen hjemme. Man må ikke stole blindt på gps-en, sier han.

Også Gundersen tror at gps-en kan være en utløsende årsak til at folk kjører feil.

- Jeg har selv tre forskjellige gps-er. Hadde jeg stolt blindt på dem hadde jeg blitt ledet ut i vilden sky. Selv om du har et teknisk hjelpemiddel må du tenke selv, sier han.

Veldig farlig
- Kan gps-en være livsfarlig?

- Ja, den kan i hvert fall lede deg sånn at det blir veldig farlig, svarer Gundersen.

Han forteller også at Vegvesenet selv ser på veimerkingen og skiltingen på stedene slike ting skjer.

- Dersom det er gjentakende problemer, sjekker vi skiltene og gjør eventuelle utbedringer, sier han.

Her kan du se flere skrekkhistorier fra Oslo (Fritt fortalt av Kai Gundersen):

Snudde i tunnel
En bil som kom i Granfosstunnelen fra Ullern. Vedkommende kjører mot E 18, men snur og kjører tilbake igjen da han nesten er ute på motorveien. I den tunnelen, som er spesielt avansert, får vi melding om at noe er feil i trafikken, såkalt automatisk hendelsesdetektering. Det betyr at dersom noen eller noe stopper opp i trafikken, ser vi det på monitorene.

Føreren, en mann på ca. 50 år, kjører tilbake mot Ullern. Han møter en del biler som kommer mot ham i høy fart, men alle bilene kjører i høyre felt. Da han er på vei ut av tunnelen, ser han at den er stengt og snur. På Lysaker møter han politiet og mister førerkortet.

La seg på hjul i feil retning
Vi får melding fra politiet om observasjon av en bil på motorveien. Kameraene fanger ham opp på Karihaugen. Kjører mot kjøreretningen innover mot Oslo. Blir stoppet av politiet rett utenfor Vålerengatunnelen.

På veien holder han også på å bulke ned noen, blant annet en taxisjåfør. Drosjesjåføren ble opprørt og valgte å kjøre etter bilen. Da hadde vi to som kjørte uten hodet mot kjøreretningen.

Yrkessjåfør meide gjennom bom
Vi hadde fått beskjed av politiet om en lastebil mot kjøreretningen fra Bispelokket. Han kjørte inn i Festningstunnelen i motsatt kjørefelt. Vi stenger tunnelen, men når han kommer til bommen kjører han rett gjennom. Han ble stoppet på Bygdøylokket. Dette var en yrkessjåfør. De folkene som gjør dette er ikke bare gamle gubber med rattmuffe. Det er alle typer.

Les flere nyheter fra iOslo.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag