RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er slanketabbene

Sist oppdatert:
Her er de vanligste feilene du gjør når du prøver å slanke deg.

(SIDE2): Du har kanskje prøvd å kvitte deg med et par kilo uten å lykkes. Kanskje gjør du en eller flere av feilene under. Kari Bugge jobber som ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS. De har god oversikt over hva folk flest gjør feil når de skal prøve å slanke seg.

Her er slanketabbene:

For lite mat
Du går for hardt ut. Du reduserer energiinntaket ditt for mye, noe som etter ganske kort tid fører til at kroppen din reagerer med å skru ned forbrenningen. Da blir det vanskeligere å gå ned i vekt Det er bedre å spille på lag med kroppen og redusere energiinntaket bare litt, og heller ta tiden til hjelp. Går du ned ½ til 1 kilo per uke så skal du være fornøyd.

Du trener for mye
Du starter opp med friskt mot og trener mye. Kroppen din får ikke tid til å hente seg inn etter hver treningsøkt og du klarer ikke å yte maks på neste trening. I forhold til å komme i god form har det lite for seg å trene på denne måten. Kroppen trenger også hvile. En annen ting er at du høyst sannsynlig ikke makter å opprettholde en slik treningsmengde. Derfor er det bedre å starte litt forsiktig og heller øke treningsmengden etter hvert som du ser at du klarer å gjennomføre treningsopplegget ditt og formen bedres.

Husk at drikke er kalorier
Du teller kalorier, men glemmer å ta med de kaloriene du får fra drikke. Flytende kalorier metter dårligere enn de du får via maten, så begrens inntaket av kaloriholdige drikker.

Du hopper over måltider
Du tror det er kalorier spart å hoppe over måltider. Særlig frokosten er lett å hoppe over fordi du ikke er så sulten om morgenen. Du lurer bare deg selv! Det er mye bedre å spise flere små måltider enn noen få store. Regelmessige måltider holder i gang forbrenningen og du unngår å «sprekke».

Hold forbrenningen oppe
Det er riktig at du etter en treningsøkt forbrenner en høyere andel fett enn før treningen. Likevel er det bedre å spise litt etter treningen, slik at kroppen kan hente seg inn igjen, komme i væskebalanse, fylle glykogenlagrene, reparere muskelfibrene og få opp igjen blodsukkeret. Da vil du holde forbrenningen oppe, føle deg mer opplagt og ikke minst være bedre rustet til å yte maks på neste treningsøkt.

Du kutter ut noen matvaregrupper
Du gjør store endringer i kostholdet og kutter ut enkelte matvarer helt. Når du kutter ut hele matvaregrupper er det alltid en viss risiko for at du går glipp av de næringsstoffene du vanligvis får fra denne matvaregruppen, i tillegg er det et helt unødvendig grep for å gå ned i vekt. Spis heller litt av alt, men ikke for mye.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere