RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er supermaten

Sist oppdatert:
Helsegevinst og vektkontroll: 5 matvarer for sunn og fin kropp.

(YEYE): Visse matvarer gjør det vanskelig å holde vekten. De kan være både usunne og bidra til at du får et enda større sug etter noe annet godt, som igjen kan forstyrre blodsukkeret ditt. Men ikke all mat er slik.

Du har kanskje hørt at visse matvarer kan hjelpe til med å holde vekten vedlike, i tillegg til at det er sunt? Og det er helt sant. Her er noen gode og sunn alternativer som, i tillegg til å mette, vil hjelpe deg med å holde vekten i sjakk. Gjør det til en vane å alltid ha disse matvarene i hus, og la de bli en del av ditt daglige inntak.

Les også
Spis deg til drømmekroppen
Slik blir kroppen sommerlekker

Grapefrukt
Mange studier bekrefter grapefruktens sunne rykte, blant annet en studie som ble gjort i California som undersøkte hvilken effekt grapefrukten hadde på vekten. Studiet viste at hvis du spiser en halv grapefrukt før et måltid, så kan det faktisk hjelpe folk med å gå ned i vekt. En halv grapefrukt inneholder bare 39 kalorier.

Både selve frukten, grapefruktkapsler og grapefruktjuice har en helsemessig effekt, men best er det å spise den naturlig. Den smaker gjerne litt bittert, men man kan strø litt fruktsukker på slik at den blir søtere.

Grapefrukt innholder også stoffer som motvirker kreft, blant annet lycopen.

Sardiner
Først av alt så er sardiner fulladet med proteiner, som hjelper til med å stabilisere blodsukkeret, stimulere stoffskiftet og holde deg mett.

Sardiner er også rik på Omega-3, som ikke bare styrker hjerte og kretsløpet, men hjelper også på humøret. Det gjør deg faktisk i bedre humør – og er man i godt humør pleier man heller ikke å trøstespise!

Sardiner er i tillegg lett å få tak i, enkelt å lage til og billig.

Grønn te
Grønn te er jo ingen matvare sådan, men det er utrolig sunt, innholder masse antioksidanter og det er et naturlig middel hvis du ønsker å gå litt ned i vekt. Grønn te er i tillegg veldig sunt for hjertet, og det regulerer blodsukkeret og kroppstemperaturen.

Og det stopper ikke her. Teen virker også positivt på stoffskiftet i kroppen og gjør at forbrenningen av fett går raskere – det er derfor grønn te blir forbundet med vektkontroll.

Noen studier viser at man burde drikke hele fem kopper grønn te om dagen. Og som om alt dette ikke var nok, så virker teen også som et naturlig antistressmiddel.

Gresskar
Du forbinder kanskje gresskaret med Halloween, men denne grønnsaken er kanskje et av de beste hjelpemidlene hvis du ønsker å kvitte deg med noen kilo. Gresskar er nemlig stappfullt av fiber og inneholder bare 40 kalorier. Utallige studier bekrefter at et høyt inntak av fiber er forbundet med mange helsefordeler, inkludert vektkontroll.

Gresskar er kanskje også noe av det aller letteste å tilberede. Og det finnes flere måter å gjøre det på. Man kan strø på kanel, muskat eller litt fruktsukker for å gjøre den søtere. Eller hva med litt mandler?

Du kan trygt gjøre gresskar til den aller beste slankematen – det er både mektig og smaker godt.

Økologisk kjøtt
Kjøtt kan være veldig bra for deg – hvis ikke det inneholder antibiotika, steroider og hormoner. Økologisk kjøtt betyr null kunstgjødsel og sprøytemidler til dyrking av fôr, og ekstra krav til dyrevelferd.

Kjøtt inneholder mye protein, som er viktig for kroppen. Det finnes flere grunner til at proteinkurer er assosiert med å holde kroppen i form – protein stimulerer stoffskiftet, holder deg mett litt lenger og minsker trangen til å overspise.

Rådet er derfor – spis økologisk, så får du alle helsefordelene ved å spise kjøtt, men slipper de usunne sprøytemidlene.

(Kilde: YourTotalHealth)

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere