RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her finner du vitaminbombene

Sist oppdatert:
Sliter du med å få i deg nok vitaminer? Se hvor lett du kan spise deg vitaminrik.

(SIDE2) : En grei regel når du vil spise frukt og grønnsaker er å gå etter fargen. Frukt og grønnsaker med sterke farger inneholder mest vitaminer, og bær som blåbær og nyper inneholder flest antioksidanter.

Spis bær

Frukt, og særlig bær inneholder både vitaminer og mineraler. I tillegg er det oppdaget særlig høyt innhold av antioksidanter i bær. Antioksidanter er stoffer som blant annet beskytter kroppen mot frie radikaler som røyking, miljøgifter, medikamenter, alkohol og stråling.De bærene som inneholder mye antioksidanter er blant annet nyper, blåbær, solbær og kirsebær

En neve jordbær

Anbefalt inntak av C-vitamin for både menn og kvinner har økt fra 60 mg til 75 mg. Gravide kvinner trenger 85 mg c-vitamin og ammende kvinner trenger 100 mg c-vitamin.Drikk 2.5 dl appelsinjuice, spis 2 stk kiwi eller spis 8 stk jordbær så har du dekket dagsbehovet.

Fisk gir D- vitamin

Fet fisk og tran, egg, ekstra lett lettmelk, og margarin inneholder mye D-vitamin Spis en fiskemiddag eller to i uken så dekker du behovet. Bruk også fisk som pålegg eller ta en skje tran hver dag.

Brødskive med leverpostei

For å dekke dagsbehovet av A-vitaminer kan du spise en gulrot, ta en skje med tran eller spise ca. tre brødskiver med leverpostei

Spinat og kylling

For å få i deg B-vitaminer kan du spise frokostblandinger, upolert ris, kjøtt, grønnsaker, fisk, egg, meieriprodukter, tørket frukt, kylling og valnøtter.Behovet er ikke vanskelig å dekke, og du kan for eksempel spise 200 gram spinat eller rosenkål.

Stek i olje

E-vitaminer finner du i vegetabilske oljer som rapsolje, olivenolje og solsikkeolje. Også bladgrønnsaker, grønnsaker med sterk farge og tunfisk inneholder E-vitamin.

Dagsbehovet dekker du for eksempel ved å bruke 1ss hvetekimolje i matlagningen eller spise to never med mandler.

(Kilder: Ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no, greteroede.no, fedonlindberg.no, frukt.no)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere