*Nettavisen* Nyheter.

Her går det veldig galt

«Heavy Rain» er en psykologisk thriller hvor du må ta valgene. De gode – og de dårlige ...

11.01.10 11:01

NYDALEN (Spillmagasinet): Enkelte spill er en større prikk på radaren enn andre, og Quantic Dreams «Heavy Rain» er en av de aller største. Spillindustrien sliter med å bli tatt seriøst som underholdning for voksne, men «Heavy Rain» kan være blant spillene som bidrar til å endre dette.

Et problem spillskaperne møter på er den typiske målgruppen for spill. Unge gutter. Da passer det seg ikke med voksent innhold som seksuelle beskrivelser eller voldelige scener med psykisk etterspill. Det skal være tegneseriesex, tegneserievold, tegneseriefortellinger. Men så lenge bransjen holder seg til den normen, vil den ikke gi rom til spill som utforsker mediet som en seriøs utfordrer til film.

Det er nettopp denne normen Quantic Dream ønsker å utfordre med «Heavy Rain».

– Vi skyver grensene. Langt. Vold og sex, alt er med. Du spiller en psykologisk thriller, og vi kommer til å plassere deg i veldig voksne situasjoner, forklarer sjefprodusent Petro Piaseckyj.

Se den nyeste traileren til «Heavy Rain»
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

«Heavy Rain» er sentrert rundt en seriemorder, «Origamimorderen», og det er din jobb å finne ham og redde ofrene. Du får spille fire forskjellige figurer, av ulikt kjønn og med ulike jobber og måter å se ting på. Hver figur har dessuten sin egen historie og er ikke knyttet til de andre figurene i spillet.

Spillmagasinet har spilt gjennom to brett av den psykologiske thrilleren. Her er våre førsteinntrykk.

Frekk grafikk

Grafikken i «Heavy Rain» er det første vi legger merke til. Den kan langt på vei være noe av det beste vi har sett. Måten spillfigurene beveger seg på og hvordan de forholder seg til grupper av andre mennesker er dessuten imponerende.

En av figurene du møter i «Heavy Rain» er journalisten Madison Paige. Hun befinner seg på en nattklubb og når vi beveger henne gjennom den dansende massen, danser hun seg elegant forbi menneskene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Paige beveger seg på kanten av skupet i jakten på origamimorderen, og brettet vi prøver inneholder den mye omtalte og ufrivillige strippescenen til Madison.

Nattklubbeieren Paco kan ha informasjon om origamimorderen, og for å slippe til VIP-området hvor han sitter må Paige ta på seg rollen som sexy forfører. En lek som fort går galt.

Enkelte journalister har rapportert at de følte ubehag ved scenen. Det fordrer imidlertid at du, som spiller, er følelsesmessig engasjert i figuren du spiller. Her følte vi at kontrollen var i veien.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Kronglete kontroll

Kontrollen opplevde vi som en utfordring på de to brettene vi testet. Mye av det du foretar deg i spillet er kontekstbasert, og styrespakene er hovedkontrollen når du skal åpne en dør, ta på deg leppestift eller rive av deg skjørtet. Dermed brukes ikke de analoge stikkene til å bevege figuren som vi er vant til fra andre spill. Du «ser» isteden i den retningen du vil bevege deg, og holder inne skulderknappen for å gå.

Det føltes også kronglete at vi ikke kan se oss omkring. Hodet kan «vris» bare litt til høyre og venstre, så du må gå rundt for å få en 360 graders oversikt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Kontrollen er noe vi regner med blir en vanesak, men i den begrensede tiden vi hadde med spillet, var vi mer opptatt av å «få til» spillet enn hvilke hendelser som foregikk på skjermen.

Følelsesladet

Ved hjelp av visuelle effekter og aktive valg, spiller følelser en stor rolle i «Heavy Rain». Ved å holde inne trekantknappen får du opp følelser og tanker som svirrer rundt i hodet på figuren.

Sitter du fast, får du vanligvis hjelp ved å lese figurens tanker og ideer. Når du befinner deg i en farlig situasjon skifter innholdet gjerne karakter til direkte handlinger. Men jo mer ubehagelig eller skummelt det kan føles, jo mer uklar og dirrende blir valgene.

Når Madison står overfor valget å ta av seg BH-en med en pistol rettet mot hodet, blir for eksempel den bevegelsen nærmest helt uklar og illustrerer at det føles som det verste valget spillerne kan gjøre.

Død = helt død

Vi spilte også gjennom brettet som tidligere er vist fram med den første figuren du møter i spillet, Norman Jayden. Han er en profiler i FBI og har tilbrakt det meste av sin karriere med å intervjue seriemordere og drapsmenn i et forsøk på å komme inn under huden på dem.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Han drar til en skraphaug for å intervju Mad Jack, en figur du absolutt ikke har lyst til å møte alene i en mørk bakgate. Eller på en skraphaug ... Her får vi teste analyseverktøyet «ARI» – «Added Reality Interface» – og det blir raskt klart hvorfor Jack har fått kallenavnet Mad.

I kampen med Jack gjelder det å reagere raskt når bevegelsene du skal utføre dukker opp på skjermen. Igjen ble kontrollen en utfordring, og vi endte opp med å dø. Skikkelig. Dør du i «Heavy Rain» har utviklerne forklart at spillet fortsetter, men den figuren skrives ut av spillet. Vi hadde ikke en sjanse! Forhåpentligvis har vi fått kontrollen langt innunder huden før en slik situasjon dukker opp i det endelige spillet. Vi må dessuten forutsette at utviklerne har tenkt det samme.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

«Heavy Rain» har alt for seg. Et nyskapende spill med en utfordrende og spennende historie, nydelig grafikk som setter stemningen i spillet og ikke minst et utviklerteam som har kompetanse til å gjennomføre sin visjon. La oss bare håpe at den uunngåelige spillmekanikken ikke står i veien for det som later til å bli en av de store spillopplevelsene i 2010.

«Heavy Rain» slippes eksklusivt til Playstation 3 i begynnelsen av 2010.

Se alle bildene fra «Heavy Rain» i karusellen nedenfor:

619

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.