Gå til sidens hovedinnhold

Her hamstrer de billige norske bleier: - Omvendt Harry-handel

Det er mange ting som er dyrt i Norge. Bleier er ikke en av dem.

Her gjøres det storinnkjøp av Pampers-bleier. Utlendinger fyller gjerne bilene før de reiser hjem:


To menn, tilsynelatende over småbarnsfasen, med trillevognene fulle av bleier. Synet er ikke uvanlig, og iallefall ikke ved butikker langs den norske grensen, der hamstring av bleier med norske priser er vanlig.

- Prisen på bleier i Norge er de laveste i Europa, sammen med Tyrkia, sier Henrik Sand, som er kommersiell direktør i Essity, selskapet som eier Libero i Norge, til Nettavisen.

Bleielandet

Og alt tilsier at bleieprisene vil fortsette å være ekstremt lave.

Denne uken lanserte Rema 1000 det foreløpige siste trekket i en bleiekrig som har pågått siden tusenårsskifte. Da introduserte butikkjeden en ny bleieavtale hvor alle skal få 25 prosent avslag (les egen Nettavisen-sak her).

Historien om hvordan Norge ble bleielandet, startet for 20 år siden.

- Siden Kiwi startet bleiepriskrigen i 2000 har Norge fått de billigste bleiene i Europa, om ikke i verden, sier kommunikasjonsjef Kristine Arvin i Kiwi til Nettavisen.

Fra 2019: Extra går til bleiekrig mot Kiwi: Nå slår de kraftig tilbake

- De lave prisene i Norge har ført til en omvendt Harry-handel langs grensen både til Sverige og Russland. Mange reiser til Norge for å kjøpe bleier, og det forstår vi godt, sier hun.

Arvin forteller at bleieprisene i Norge er så lave at kjeden taper mye penger på salget.

- Prisene er kunstig lave og isolert sett taper vi penger på bleiesalget, sier hun.

Til Afrika og Øst-Europa

Sand i Essity sier at bleiemarkedet i Norge, basert på antall barn, er cirka 330 millioner bleier. Grovt regnet, regner bransjen med at salget over 330 millioner bleier, går til utlandet.

I videoen øverst ser vi at en stor mengde Pampers-bleier blir lastet inn i en utenlandskregistrert bil, men Nettavisen kjenner ikke identiteten til personene i videoen eller hvor de dro etter handleturen.

I topp-året 2015 ble det solgt 411 millioner bleier i Norge. Dette kommer også av fødselstallene i Norge, som har gått ned siden 2014.

I 2020 var salget på cirka 340 millioner bleier. Nedgangen har fortsatt i 2021, og Sand sier at årsaken er stengte grenser som gjør at færre utlendinger kjøper norske bleier.

Fra 2014: Måtte si nei da kunde ville ha 300 bleiepakker

- Vi vet at bleier videreselges. Bleier er et høyteknologisk produkt som er dyrt å produsere, sier Sand. Markedene er gjerne i Øst-Europa, og i noen tilfeller blir bleiene pakket i eldre varebiler og fraktet til markeder i Afrika.

Han sier at deres hypotese har vært at konkurrenten i Norge (Pampers red.anm.) har vært mer utsatt for eksport enn Libero. Dette fordi konkurrenten har vært noe lavere priset og fordi merket er tilstede i flere land og dermed kjent for forbrukere der.

- Denne hypotesen har vi fått bekreftet med stengte grenser. Liberos markedsandeler i volum og verdi har steget betydelig siden mars 2020, sier Sand.

Nettavisen har vært i kontakt med Procter & Gamble for å høre om erfaringer med Pampers-salg i Norge. Vi har ikke fått tilbakemelding fra selskapet.

Vil fortsette å være lave

Posisjonen som bleieleverandør til småbarnsfamilier har blitt så viktig at det som startet med et jubileumstunt i 2000 i Kiwi, har blitt til en fast kampanje med eget bleiekort og knivskarp konkurranse fra andre kjeder.

- Er det lov å hamstre så mye bleier man ønsker?

- I Kiwi er vi opptatt av at de lave prisene skal komme småbarnsfamiliene til gode, uansett hvor kundene kommer fra. Hvis vi derimot mistenker at bleiene skal videreselges, så kan vi begrense hvor mange bleier kunden får kjøpe, sier Arvin.

Reklame

Stor oversikt: Her er salgene i nettbutikkene nå