*Nettavisen* Nyheter.

Her innførte de rushtidsavgift - trafikken gikk ned 24 prosent

Foto: (Wikimedia Commons)

Svenskene har hatt suksess med rushtidsavgift.

Den svenske storbyen Göteborg innførte rushtidsavgift fra 2. januar i år, skriver BA.

Ifølge Teknisk Ukeblad har det gitt umiddelbar effekt. I løpet av årets tre første hverdager ble trafikken redusert med 24 prosent sammenlignet med tilsvarende dager ved tidligere år.

- Lignende effekt her
- Det er omtrent den samme effekten som vi så da Stockholm gjorde det samme i 2005. Der gikk trafikken ned med 22 prosent i begynnelsen. På lengre sikt har nedgangen vist seg å bli noe mer beskjeden, sier Lasse Fridstrøm, instituttsjef ved Transportøkonomisk institutt (TØI) til BA.

Han tror at en innføring av rushtidsavgift i Bergen ville kunne gitt en lignende effekt.

- Svenskene er nok litt mer prisfølsomme enn oss nordmenn, så effekten hadde ikke blitt like stor, men at en innføring av rushtidsavgift ville ha minsket trafikken med ti prosent, tror jeg det ikke er urimelig å tenke seg, sier Fridstrøm.

- Effektivt mot kø
Han tror derimot ikke at en slik trafikknedgang nødvendigvis har så stor effekt på utslippene.

- Rushtidsavgift vil være et meget effektivt virkemiddel for å få ned køene i rushtiden, men effekten på utslippene er langt mer begrenset. Mens utslippene stiger proporsjonalt med trafikkmengden, stiger forsinkelsene i trafikken brattere og brattere jo større trafikkmengde, sier han.

- Sånn sett kan du tenke deg at utslippene reduseres med ti prosent når trafikkmengden reduseres med ti prosent, men samtidig vil nok utslippene synke enda litt mer fordi færre biler blir stående i kø og forurense over tid, påpeker han.

Spørsmålet er om Bergen har en kollektivkapasitet til å takle en slik forflytning fra privatbilene til offentlig kommunikasjon. Som BA har dokumentert ved en rekke anledninger, har Bybanen blitt en stor suksess med en ditto trengsel.

- Akkurat hvordan kollektivtrafikken vil takle dette kan jeg ikke uttale meg om, men jeg registrert at det ble en del innstilte bussruter da Bybanen kom. Ved å gjenåpne disse rutene, vil det kunne ta unna en del av pågangen, sier instituttlederen fra TØI i Oslo.

- Må være tilpasset
Opposisjonspolitikerne ønsker rushtidsavgift velkommen, men mener den må være tilpasset kollektivtilbudet.

- Vi mener at rushtidsavgiften må være tilpasset når kollektivtilbudet er best, sier gruppeleder i Arbeiderpartiet, Harald Schjelderup til BA.

Han er ikke overrasket over tallene fra Göteborg.

- Det viser det samme som vi har sett i mange andre byer.

Venstres Julie Andersland ønsker seg i likhet med Schjelderup en differensiert rushtidsavgift, altså en avgift som er høyere på den tiden av døgnet hvor det er mest trafikk.

- Avgiften må kombineres med flere bussavganger og utbygging av Bybanen. En utbygging av gang- og sykkelstier vil bidra til at presset på kollektivtrafikken ikke blir så stort. Hun mener det særlig er viktig å minske trafikken i perioder som den vi har nå med målinger som viser mye forurensing i bergensluften.

Les flere saker i BA.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.