RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix

Her jakter de på muslimer

Sist oppdatert:
Ekstreme buddhister har drept 200 muslimer.

Det siste året har det vokst fram en antimuslimsk bevegelse i Myanmar, tidligere kjent som Burma. Bevegelsen, som går under tilnavnet «969», består av buddhister som sier de frykter at den muslimske minoriteten skal overta landet. Bevegelsen bedriver med det som ligner mest på sekterisk vold mot muslimske minoriteter i flere områder i Myanmar.

Den sekteriske volden blusset opp i delstaten Rakhine i fjor, men har også spredd seg til andre deler av landet. Buddhistiske mobber har den siste tiden drept 200 muslimer og jaget mer enn 150.000 mennesker – i all hovedsak muslimer – bort fra hjemmene sine, skriver The New York Times.

I slutten av mai måned var det nok en hendelse der buddhistiske ekstremister gikk til angrep på muslimske minoriteter i den lille byen Lashio.

Væpnet mobb
Hundrevis av buddhister, væpnet med stokker og jernrør, kjørte gjennom gatene på motorsykler og i biler på jakt etter muslimer. Livredde muslimer søkte tilflukt i hjemmene sine, i frykt for å bli angrepet av den voldelige mobben, og muslimske butikker ble rasert og satt i flammer av den voldelige mobben. Mange mennesker ble skadd i opptøyene.

- Disse opptøyene skjedde veldig raskt. Mobben var godt organisert med sine biler, motorsykler og jernrør, sa Toe Zaw Latt, som er Democratic Voice of Burmas byråsjef i Myanmar, til Nettavisen dagen etter opptøyene.

- Siden i går kveld så har situasjonen vært rolig. Det er om lag 500 sikkerhetsoffiserer og polititjenestefolk som forsøker å stabilisere situasjonen. Men det er en bekymring for at opptøyene skal blusse opp igjen, og spre seg til landlige områder hvor det er mindre sikkerhetspersonell, sa Toe Zaw Latt.

Dagen før hadde ekstreme buddhister satt en moské og et muslimsk barnehjem i brann i byen Lashio. Ifølge noen meldinger skal opptøyene ha startet som en reaksjon på at en muslim angivelig skal ha satt fyr på en buddhistisk kvinne i byen Lashio.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

- Noen trekker i trådene
Den burmesiske journalisten Toe Zaw Latt mener opptøyene skyldes andre ting. Han fortalte Nettavisen at han mistenker at angrepene mot muslimene er godt organisert.

- Det er noen som står i bakgrunnen og trekker i trådene med hensikt å destabilisere området. Det er mange spekulasjoner om hvem som står bak, men vi ønsker ikke å spekulere, sa han.

Det ble også rapportert om at buddhistmunker deltok i mobben som jaktet på muslimer. Men dette er ikke bekreftet.

- Vi har sett bilder av buddhistmunker som har deltatt i disse opptøyene og sittet på motorsyklene, men spørsmålet er om dette er ekte munker, eller om de bare gir seg ut for å være munker, sa han.

Radikale buddhister
Omverden har vent seg til forestillingen om at buddhister er fredelige og ikke-voldelige. Men det siste året har det altså vokst fram en bevegelse med det som omtales som radikale og ekstreme buddhister.

Buddhistmunken Ashin Wiratu har blitt den antimuslimske bevegelsens ansikt utad. Han samlet nylig tusenvis av tilhengere til bønneseremoni i byen Taunggyi. Wiratu gikk kraftig til angrep på landets muslimer, som han omtaler som fienden.

- Du kan være fylt med vennlighet og kjærlighet, men du kan ikke sove ved siden av en gal hund, sa han til tilhengerne med en klar henvisning til muslimer.

- Jeg kaller dem bråkmakere fordi de er bråkmakere, sa han til en journalist etter seremonien.

- Jeg er stolt av å være en radikal buddhist, sa han videre.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Spiller en aktiv rolle
Ifølge ubekreftede meldinger skal Wiratu ha blitt observert i Lashio dagen før opptøyene. Det hevder Emanual Stoakes i en kommentar til Democratic Voice of Burma.

Wiratu avviser at han har deltatt i opptøyene mot Myanmars muslimske minoritet. Men mange kritikere hevder han spiller en aktiv rolle og oppfordrer til vold mot muslimer.

Wiratu anses for å være den spirituelle lederen av den radikale bevegelsen. Han var selv fengslet i åtte år under militærdiktaturet for å ha spredd hat, men ble løslatt i fjor da hundrevis av politiske fanger ble sluppet fri fra fengsel.

Spekulasjoner i Myanmar går ut på at munken Wiratu har allierte seg med hardbarka nasjonalister som ønsker å samle støtte i forkant av valget i 2015.

President Thein Sein, som kom til makten i Myanmar etter et halvt med militærdiktatur, har blitt kritisert for ikke å gjøre nok for å beskytte den muslimske minoriteten.

- Under «angrep»
Ni av ti mennesker i Myanmar er buddhister, mens den muslimske minoriteten utgjør mellom fire og åtte prosent av befolkningen på 55 millioner. Resten av befolkningen består av kristne og hinduister.

Den radikale munken Wiratu hevder imidlertid at landet er under «angrep» av muslimer - som får flere barn enn buddhister og kjøper opp eiendom som han mener tilhører buddhistene.

I mars måned ble 20 muslimske barn og fire lærere drept i et koordinert angrep mot en muslimsk kostskole i Myanmar. Menneskerettighetsorganisasjoner hevder de har dokumentasjon på at myndighetene gjorde fint lite for å stanse massakren, og lot være å intervenere.

Den radikale munken Wiratu mener de siste angrepene mot muslimer er en måte å vise styrke.

- Om vi er svake, så vil landet vårt bli muslimsk, sa han i kjølvannet av massakren på skolebarna.

Den antimuslimske bevegelsen har spredd seg til store deler av landet, og innebærer blant annet en boikott av muslimske varer.

Angrepene mot muslimer i Myanmar har skapt sterke reaksjoner blant muslimer i andre land. I mai måned avverget indonesiske myndigheter et terrorplott om å bombe Myanmars ambassade i Jakarta som en reaksjon på angrepene på muslimer.

Dalai Lama reagerer
Buddhistenes åndelige leder, Dalai Lama, har reagert med vantro på de voldelige opptøyene i Myanmar, og mener det er uhørt at buddhister bruker religion som motivasjon for voldelige angrep.

En buddhistisk akademiker og anerkjent munk i Thailand, Phra Paisal Visalo, hevder at «oss og dem»-holdningen som sprer seg blant radikale buddhister i Myanmar, ikke hører hjemme i buddhismen.

- Myanmarske munker er ganske isolerte og har lite kontakt med buddhister i andre deler av verden, sa Phra Paisal Visalo til The New York Times.

Kilder: The New York Times, Democratic Voice of Burma, PHR, Daily Mail.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere