Her kan fartsgrensen bli 120 kilometer i timen

Nye Veier ønsker å legge til rette for 120 kilometer fartsgrense på strekningen E39 Kristiansand - Ålgård.

Nye Veier ønsker å legge til rette for 120 kilometer fartsgrense på strekningen E39 Kristiansand - Ålgård. Foto: Skjermbilde Google maps

E39 mellom Kristiansand og Ålgård kan få en fartsgrense på 120 kilometer i timen. Trygg Trafikk er skeptiske og kommer til å følge saken nøye.

09.06.18 18:44

– Vi ønsker å få opp farten på veiene. Det er stor nytte i tidsbesparelse, så å legge til rette for høy fart er viktig. Samtidig har vi et stort fokus på trafikksikkerhet, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør i Nye Veier AS til NRK.

Les mer: SV er mot motorveier - nå krever partiet at Solvik-Olsen skal bygge motorvei raskere

I oktober starter byggingen av ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård. Nye veier ønsker å legge til rette for 120 kilometer på deler av strekningen.

Utbyggingsjef, Harald Solvik sier til NRK at i første omgang legges det til rette for farten øst for Mandal, men det er gode muligheter for at resten av strekningen frem til Ålgård vil kunne få en fartsgrense på 120 kilometer i timen.

Skeptisk

Trygg Trafikk har en noe mer passiv tilnærming til å sette fartsgrensen høyere enn 110 kilometer, de presiserer overfor NRK at de kommer til å følge nøye med på denne saken.

– Fart er en av de største risikoene i trafikken. Kroppens tåleevne er begrenset uansett hvor fantastiske veier eller biler du har. En del ulykker skjer også fordi folk kjører inn i hverandre bakfra, så det er også en risiko selv om man har midtdelere, sier Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen til NRK.

Les mer: NY E39: Ni bompengestasjoner på 6,8 mil

Positiv

Samferdselsministeren er noe mer positiv til fartsøkningen enn Trygg Trafikk og benytter anledningen til å gi opposisjonen et lite stikk.

- Tenke seg til at opposisjonen ville ha disse veiene som tofeltsvei med 90 grense, skriver Ketil Solvik-Olsen på Facebook.

- Ting går litt raskere med vår regjering, legger han til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.