*Nettavisen* Nyheter.

Her krasjer Oslo-folk

Dette skjer flere ganger i uken. Hvorfor krasjer Oslo-folk i denne bommen?

30.11.08 08:02

(iOslo.no) En til to ganger ukentlig krasjer bilister på vei inn til, eller ut fra, Oslo i bommene som stenger løp i Festningstunnelen. Og til tross for milliontiltak fra Statens veivesen er det neppe bedring i sikte.

- Jeg tror svingbommen vi bruker når vi har toveistrafikk i Festningstunnelens vestgående løp er den bommen som er mest påkjørt i Norge, sier faggruppeleder Kai Gundersen ved Vegtrafikksentralen til iOslo.no.

Les også: Her er skrekkhistoriene

Og det er ikke bare hyppigheten som er alarmerende. Farten er ofte minst like skremmende.

Krøllspagetti
- Noen har så stor fart at bommen ser ut som en krøllspagetti etter at bilen har passert, sier Gundersen.

Svingbommen er nemlig konstruert på en slik måte at den heves en tanke når den blir truffet av et bilpanser. Den vil sannsynligvis ødelegge frontruten, og så vil bilen passere. Men det er bare hvis du kjører i den angitte hastigheten.

Flere ganger har man sett tilfeller av totalvrakede biler som har krasjet i bommene ved Festningstunnelen.

Les også: Krasjet tre ganger på tre minutter

Gundersen forteller at det nesten utelukkende er dårlig konsentrasjon som er årsaken til ulykkene. Vegvesenet har forsøkt flere tiltak for å få en slutt på ulykkene, men har foreløpig ikke lyktes.

- Vi har forsøkt kjørebanelys à la rullebaner. Det kostet 1,5 millioner kroner uten at det hjalp, sier Gundersen.

Vegvesenet har i tillegg forsøkt å endre lyset på bommene, også det uten nevneverdig resultat.

Slitne
Ulykkene er ofte et resultat av utslitte kropper.

- Hvis kroppen har produsert søvnhormoner er du sliten uansett. Har du vært våken i nesten et døgn tilsvarer det en promille på 1 når det kommer til reaksjonsevne, sier Gundersen.

E 18 forbi Filipstad er en av Norges mest trafikkerte veier, med 90.000 trafikanter daglig. Det er med andre ord ikke veldig mange som krasjer i bommen i forhold til antall bilister. Men avvikerne utgjør en stor risiko, også for andre enn seg selv.

- Bak bommen er det kanskje noen som jobber, med helsa som innsats hvis det kommer noen som kjører gjennom bommen, påpeker Gundersen.

Stygge ulykker
Slike ulykker er imidlertid ikke bare et Oslo-fenomen. De farligste situasjonene utenfor Oslo oppstår gjerne når tunnelen er nødstengt. Da er gjerne bilistenes hastighet høyere enn i hovedstaden, hvor det fort blir kø når tunnelen stenges.

- Vi har hatt stygge ulykker i både Nordbytunnelen ved Tusenfryd og Rælingstunnelen ved Lillestrøm, sier Gundersen.

Les flere nyheter fra iOslo.no.

Annonsebilag