RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Trond Eide (Eni Norge)

Her løfter verdens største kran 1.200.000 kilo

Setter siste del av boligkvarteret på flyteren som om snaue to år skal produsere den første olje i Barentshavet.

Det meste er stort på offshoreverftet til Hyundai Heavy Industries. Transport og løft av en «boligblokk» på fem etasjer hører likevel til sjeldenhetene.

I en tid da verdensrekorder settes og brytes stadig oftere, skal man være forsiktig med å være for bastant.

Rekord eller ikke. Det var imponerende å være vitne til at siste del av boligmodulen til Goliat-flyteren ble rigget på plass seint onsdag kveld i forrige uke (torsdag morgen norsk tid).

Modulen ble bygget på et verft på andre siden av bukta fra hovedverftet og fraktet inn på en lekter, ifølge Finnmark Dagblad.

Før den kunne løftes på plass 30-40 meter over kainivå skulle den transporteres 600-700 meter langs verftets tungt trafikkerte hovedgate for å komme i posisjon.

Mest lest på Nettavisen nå:

Rekordkranen
Verdens største kran, ble det opplyst. Den skinnegående traverskranen som skulle gjøre dette løftet var sertifisert for hele 1.600 tonn. På Hyundai Heavy Industries offshoreverft var det tre slike langs det enorme verftsområdet.

Det er for øvrig ikke mange kraner som kan løfte 1.600 tonn og spille Beethovens a-moll-etyde på klokkespill som varsel når den er i bevegelse.

Forkjørsrett
Tunge transporter og løft har forkjørsrett på verftsområdet. Det kan trengs, for verftets hovedgate er tungt trafikkert. Til tider et kaos av trailere, lastebiler, personbiler, pickuper, gaffeltrucker av ulik størrelse og tusenvis av mopeder.

Da Goliat-modulen ble flyttet var det åpenbart midt i skiftbrekket for tusenvis av verftsarbeidere. De har samtlige mopeden som transportmiddel. Det eneste mulige på det begrensede parkeringsarealet på verftsområdet.

Men forkjørsretten hindret ikke at trafikken fløte foran og bak og på begge sidene av den 1.100 tonn kjempen som tok seg fram på begge veibanene.

I miljøet gikk det historier om hvor absolutt forkjørsretten kunne bli praktisert. Da et antall parkerte mopeder hindret framdriften ble de kort og godt skjøvet bort av en voksen truck og plassert i konteiner. Ingen stans for å finne fram til eierne var aktuelt.

Kort stans før løftet
For en periode på rundt en halvtime blokkerte boligmodulen all trafikk. Da skulle den snus for å komme inn i området for kranløftet.

Manøvreringen av de motoriserte jekkene skulle settes på prøve.For her var det trangt.

En enkelt operatør med joystick hadde for anledningen et tungt ansvar, men klarte oppgaven med bravur.

Sakte men sikkert ble den fem etasjers høye kolossen snudd i riktig posisjon og plassert inne i et område der kranen kunne komme til.

Noen tonn ekstra
1.100 tonn var netto vekt på denne boligmodulen. Men en løftekapasitet på 1.600 tonn var det noen hundre tonn «å gå på».

Det kunne komme godt med, for også festene modulen skulle løftes etter var i tungvektsklassen.

Rundt 1.200 tonn var totalen som skulle løftes de 30-40 meterne opp for å settes ned på dekket til flyteren.

Gjort på 40 minutter
En modul av denne størrelsen er utsatt for vind. En tid på etter middagen var vindstyrken såvidt stor at løftet sto i fare for å bli utsatt.

Vinden løyet imidlertid utover kvelden, og løftet kunne gjennomføres.

Her gikk det for seg både raskt og med stor presisjon.

Fra selve løfte operasjonen startet til modulen var på plass på flyteren gikk rundt 40 minutter, eller omtrent en høydemeter i minuttet.

Les flere saker fra Nordlys og Finnmark Dagblad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere