RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her ligger redningen

Foto: USCG (Ap)
Sist oppdatert:
Robotene forsøker å aktivisere en mekanisme som stenger oljetilførselen. Dermed kan de avverge tidenes verste oljesøl i amerikansk farvann.

En oljebrønn i Mexicogolfen pumper ut bortimot 1000 fat med olje om dagen, som tilsvarer 158.000 liter, etter at oljeriggen Deepwater Horizon havarerte forrige uke.

Den amerikanske kystvakten, som er ansvarlig for oljeopprydningen, mener dette kan bli USAs verste oljesøl gjennom tidene dersom de ikke klarer å stanse lekkasjen innen kort tid, melder BBC.

Gasseksplosjon
Katastrofen inntraff i forrige uke da oljeriggen ble rammet av en gasseksplosjon. Elleve oljearbeidere er ennå savnet og antatt omkommet.

Årsaken til ulykken er ennå ukjent, men det er opprettet en etterforskning.

Det britiske oljeselskapet BP, som driftet oljeriggen, klarte ikke å utløse en utblåsningsmekanisme som skal forhindre lekkasjer fra oljebrønnen.

Oljelekkasjen skjer fra en oljebrønn på 1525 meters dyp, og BP jobber nå langs flere spor for å stanse lekkasjen. Flere undervannsroboter er satt i sving på havbunnen for å stanse lekkasjen.

Robotene skal forsøke å aktivisere en mekanisme som stenger tilførselen med råolje til oljebrønnens utgang, men så langt har de ikke lykkes med dette.

Dersom dette ikke vil fungere, må de trolig bore en avlastningsbrønn ved siden av originalbrønnen.

Målet er å lede lekkasjen over til avlastningsbrønnen, og deretter tette den igjen med sement. Men dette er et svært tidkrevende arbeid som kan pågå i uker eller måneder

Les også: Nå har oljeriggen sunket i havet
Les også: Nordmannen bak Transocean: – Helt forferdelig

Hele 49 fartøy jobber på spreng med å samle opp olje i overflaten, ifølge BP.

- Dette kan bli et av det mest omfattende oljesølet i amerikansk historie, sa kontreadmiral i Kystvakten, Mary Landry, under en pressekonferanse denne uken.

Men lekkasjen må pågå i nærmere åtte måneder for å kunne måle seg med oljesølet fra tankeren Exxon Valdez utenfor Alaska i 1989.

Enormt oljeflak
På overflaten har det dukket opp et oljeflaket som dekker et område som er 77 kilometer langt og 62 kilometer bredt. Det enorme oljeflaket kan ifølge værmeldingene bli blåst i retning mot kyststripen til Louisiana, og treffe land allerede til helgen.

Amerikanske myndigheter har vurdert flere muligheter for å avverge at oljeflaket treffer land, og eventuelt ødelegge økosystemet.

Et tiltak som er blitt vurdert er å brenne oljeflaket under kontrollerte forhold.

- VI er svært bekymret for at strøm og vind skal sende oljeflaket i retning av land på østsiden av Mississippi-elven, sier professor i oseanologi ved Louisiana State University, Chuck Wilson, til CNN.

- Dette kan resultere i et enormt miljøproblem, og være et stort tilbakeslag for fiskeriene, sier han.

Det er nøyaktig åtte dager siden gasseksplosjonen om bord på oljeriggen. Torsdag sank riggen ned i havet, men først lørdag klarte de å lokalisere kilden til oljelekkasjen.

Hvis oljelekkasjen fortsetter, vil dette kunne resultere i at sjødyr som reker og tunfisk forsvinner fra de forurensede områdene i Mexicogolfen.

Det er bore selskapet Transocean som eier oljeriggen Deepwater Horizon. Selskapet har norske aner, ettersom det er norske Ole Lund som anses for å være arkitekten bak opprettelsen av Transocean – et av verdens største boreselskaper.

- En slik ulykke er helt forferdelig. Når man ser dette, så har man ikke ord på det. Men man føler jo med. Jeg har jo litt mitt hjerte plassert i Transocean, selv om det nå begynner å bli lenge siden, sa Ole Lund, nåværende rådgiver i BA-HR, til Nettavisen i forrige uke.

Sjeldent med slike ulykker
126 mennesker var om bord på oljeriggen Deepwater Horizon da gasseksplosjonen inntraff.

Men branner om bord på oljerigger hører med til sjeldenheten, ettersom sikkerheten er i høysetet når ingeniører utvikler dem på tegnebordet. I tillegg er rutinene svært gode, bekrefter Lund som også er tidligere styreleder i Statoil.

- Jeg tror jo at sikkerhetsrutinene på riggene, som jeg også kjenner fra min Statoil-tid, er meget gode. Men det er ikke mulig å gardere seg hundre prosent. Det gjøres et solid arbeid med sikkerheten, sa Lund.

Selskapet som i dag heter Transocean Inc. bygger på sammenslutningen av flere store norske riggselskaper.

Transocean ble verdens største riggselskap etter gigantfusjoner der Ross Offshore og Wilrig slo seg sammen med amerikanske Sonat Offshore Drilling.

Selskapet tok da navnet på det norske selskapet, og har fortsatt mange norske ansatte. Transocean er i dag verdens største riggselskap, og store på norsk sokkel.

Deepwater Horizon ble bygget i 2001 ved Hyundai-verftet i Sør-Korea. Riggen er en halvt nedsenkbar, 5.-generasjons dypvannsrigg, som kan bore på havdyp ned til 2.400 meter.

Les også: Oljesøl synlig fra rommet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere