RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Kallestad, Gorm (SCANPIX)

Her lønner det seg å være utro

Sist oppdatert:
Forsikringskunder som truer med å være illojale får rabatt verdt flere tusen kroner.

Ifølge administrerende direktør Tom Georg Granquist i Storebrand Skadeforsikring er konkurransen om norske forsikringskunder tøffere enn noensinne.

Nye aktører på skadeforsikringsmarkedet som DnB Nor, Frende, Terra og Nemi kjemper i likhet med Storebrand om å kapre seg markedsandeler fra gigantene If, Gjensidige, Tryg og Sparebank 1 Skadeforsikring.

«Redningsrabatt»
I et intervju med Dagens Næringsliv mandag forteller Granquist at de fire store opererer med såkalte redningsrabatter for å holde på kunder som truer med å flytte forsikringene til et annet selskap.

Storebrand-direktøren mener dette er å lure kunder som etter å ha fått redningsrabatt ser at de har betalt for mye for forsikringene sine i flere år.

Granquists uttalelser støttes av tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). En fersk undersøkelse viser at over halvparten av kundene som sa de skulle bytte selskap, opplevde at det eksisterende selskapet aktivt prøvde å forhindre byttet.

Halverte prisen
- Hvor mye rabatt får kunder som truer med å bytte selskap?

- Det er nok veldig individuelt. Men vi har konkrete eksempler på at noen har fått halvert den totale forsikringsprisen. Jeg antar at for de fleste ligger redningsrabatten på mellom 25 og 50 prosent, sier Granquist til NA24.

Han mener alle forsikringskunder burde ta en årlig prissammenligning mellom flere ulike selskaper for å forsikre seg mot at man ikke betaler overpris.

Fullt mulig
For administrerende direktør Jan K. Løbersli i Pareto Forsikringsmegling er det å true med å bytte selskap et velkjent triks.

- Både privatpersoner og bedrifter kan tjene tusenvis av kroner på å true med å flytte. Men det er ikke alle det passer for. Skal du lykkes bør du ha en ok skadestatistikk. Er du en kunde som belaster selskapet mye og ofte er de sannsynligivs bare glad for å bli kvitt deg, sier Løbersli.

- Er det mulig å halvere prisen slik som Granquist antyder?

- Det er det helt sikkert for enkelttilfeller. Etter min erfaring kan lojale kunder som ikke har vært i markedet på en stund lykkes i å jekke ned prisen med mellom 25 og 30 prosent. Det samme gjelder bedrifter, sier han.

Kutt prisen med 9.000 kroner
Ifølge Løbersli kan forsikringsregningen for en familie med to biler, hytte, villa og båt fort komme opp i 30.000 kroner årlig eller mer.

- 30 prosent av 30.000 er 9.000 kroner. Det er altså mange tusen kroner å spare på å tvinge forsikringsselskapet til å gi deg redningsrabatt, sier han.

Løbersli har fulgt egne råd og har fått sin årlige forsikringsregning ned i 12.000 kroner.

- For den prisen har vi forsikret boligen, bilen og hytta vår.

Han anbefaler alle å jevnlig forhandle pris med forsikringsselskapet.

- Det er som med bankkunder. De som sitter musestille og bare godtar betingelser ender opp med å betale mer enn gjennomsnittet, sier Løbersli.

Ny prissammenligning på Finansportalen
I løpet av våren blir det lettere for norske forbrukere å sammenligne forsikringspriser. Finansportalen er i full gang med å implementere ett nytt prissammenligningsverktøy.

- Vi regner med å lansere den fullverdige versjonen i mai. Storebrand, Nemi og Frende er med fra starten og vi regner med at de store forsikringsselskapene kommer med i løpet av året, sier daglig leder Elisabeth Realfsen i Finansportalen til NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere