Her ryker lappen

PÅ FERSKEN: Her forklarer fungerende distriktsleder Frode Henriksen i Utrykningspolitiet på Romerike til en bilfører at han har kjørt så fort på E6 at det resulterer i førerkortbeslag. Flere er anmeldt for råkjøring på E6 hittil i år, enn samme periode i fjor.

PÅ FERSKEN: Her forklarer fungerende distriktsleder Frode Henriksen i Utrykningspolitiet på Romerike til en bilfører at han har kjørt så fort på E6 at det resulterer i førerkortbeslag. Flere er anmeldt for råkjøring på E6 hittil i år, enn samme periode i fjor. Foto: Roar Grønstad (ROMERIKES BLAD)

Familiefaren ga seg ikke før speedometeret viste 136 kilometer i timen.

09.07.11 20:15

- Der kommer det en som kjører altfor fort. Vi starter målingen nå, sier fungerende distriktsleder Frode Henriksen i Utrykningspolitiet (UP) på Romerike til Romerikes Blad i det han svinger ut på E6 nordgående ved Hauerseter i Ullensaker.

Romerikes Blad er med i UPs sivile bil når en fartssynder passerer med en hastighet langt over de lovlige 90 kilometerne i timen. Vi legger oss «på hjul» og må kjøre i 195 kilometer i timen for å ta igjen bilisten. Ved avkjøringen til Dal i Eidsvoll er det hele over.

Henriksen avslutter videomålingen og har knepet nok en fartssynder på en av veiene i distriktet der flest sjåfører mister lappen.

- Han var oppe i minst 150 kilometer i timen på speedometeret. Dette blir førerkortbeslag, fastslår Henriksen.

Avslører mange
I den mørke familiebilen på veiskulderen foran oss sitter en småbarnsfar som må finne alternativ transport det neste halve året.

Gjennomsnittsmålingen som viser 136 kilometer i timen i 90-sonen kvalifiserer til førerkortbeslag i fem-seks måneder.

- Jeg satt i helt andre tanker og visste ikke at jeg kjørte så fort. Vanligvis kjører jeg ikke over fartsgrensen, bedyrer sjåføren overfor Romerikes Blad etter å ha erkjent fartsovertredelsen.

Politioverbetjenten bekrefter at motorveien der det nordgående løpet etter Jessheim har 90-sone fordi det er betongdekke, mens det sørgående har 100-sone og asfalt, er en verstingstrekning:

- Mange kjører over fartsgrensen i 100-sonen fram til Jessheim og fortsetter videre i 90-sonen i samme fart. Målingene våre starter tre kilometer inne i 90-sonen, så det er ikke snakk om at folk ikke rekker å bremse ned fra 100. Vi avslører mye høy fart her.

- Folk er egoistiske
Ifølge Romerike politidistrikt har antallet førerkortbeslag gått ned fra 431 i første halvdel av 2010 til 368 samme periode i år. Av disse er henholdsvis 168 og 110 som følge av fartsovertredelse.

På E6 gjennom Romerike har derimot antallet grove fartsovertredelser gått opp. I fjor var det ifølge politiet 39 anmeldelser for fartsovertredelse på motorveien, mens antallet tilfeller i år som ikke kan løses med forenklet forelegg er 50. En stor overvekt av sakene er fra Eidsvoll og Ullensaker.

Antall forenklede forelegg for fart på Romerike var ifølge Statens innkrevingssentral 1.538 i første halvår, med verdi på 7,4 millioner kroner.

Frode Henriksen har jobbet i UP i nær 20 år, og de siste seks årene i trafikktjenesten på vei. Han kjører i snitt 40 mil om dagen og i fjor stoppet han alene 1.200 fartssyndere. Politioverbetjenten liker ikke utviklingen han ser:

- Kjørekulturen blir verre og verre. Folk er mer egoistiske og respekterer lover og regler mindre. Mentaliteten hos mange er at selv om det står 80 på skiltet langs veien, er det greit å kjøre i 110, dersom de selv mener at det er forsvarlig. Skulle alle tenkt slik, hadde vi jo ikke trengt fartsgrenser, sier han til Romerikes Blad.

Dobbelt med prikker
Henriksen forklarer at det er verstingene i trafikken de sivile UP-bilene vil ta:

- Vi prioriterer hovedveiene. På Romerike betyr det E6, riksvei 2 og riksvei 4. Det er aggressive sjåfører som kjører fort og tar farlige sjanser i trafikken vi skal luke ut.

På vår korte tur langs E6 skriver Henriksen ut to forenklede forelegg, i tillegg til førerkortbeslaget. Alt i løpet av 45 minutter.

Sjåførene som slipper med forenklet forelegg ble målt til rundt 130 kilometer i timen i 100-sonen. En MC-fører blir også tatt på en sidevei, idet han gasser ut av et kryss. 79 kilometer i timen i 60-sonen gir 4.200 kroner i bot.

En av E6-sjåførene er ung og har nettopp fått førerkort. I tillegg til boten på 6.500 kroner, rammes han av det nye prikkbelastningssystemet som ble innført 1. juli.

- Han hadde førerkortet på prøve og fikk derfor seks prikker i førerkortet. Andre ville fått tre, forteller Henriksen.

- Alternativet verre
Den andre sjåføren er en godt voksen mann. Han hadde vært i Oslo og skulle nordover da han suste forbi UPs sivilkledte bil, som tilsynelatende ser ut som en ordinær familiebil.

- Jeg har med en passasjer som skal på jobb, så vi har det litt travelt. 6.500 kroner i ekstraregning på Oslo-turen er surt, men til å leve med, sier fartssynderen til RB.

Henriksen har hørt de fleste unnskyldningene før:

- Men de færreste tenker på at alternativet til en bot, kan være å miste livet. Det er jo derfor vi driver med dette – for å øke trafikksikkerheten, sier han, vel vitende om at han aldri blir ferdig med jobben sin.

Les flere saker fra Romerikes Blad her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.