*Nettavisen* Nyheter.

Her sender de dårlig skodde vogntog rett ut av landet

STOPP: Her stoppes dårlig skodde vogntog og sendes ut av landet omtrent før de er kommet inn på norsk jord. Foto: Jorn Losvar (Nordlys)

Dårlige dekk, kjøreferdigheter og vogntog setter trafikksikkerheten på norske veier i fare.

Her ved grensestasjonen sør for Kautokeino sender utekontrollør Sten-Kristian Berg i Statens Vegvesen dårlig skodde utenlandske vogntog rett ut av landet igjen, skriver Nordlys.

- I dag har vi sendt tre utenlandske vogntog med dårlige dekk ut av Norge. Disse sjåførene ble nektet å kjøre inn i landet og sendt tilbake til Finland for å skaffe nye dekk, sier Berg til Nordlys.

I løpet av de to siste dagene har vegvesenet kontrollert 88 vogntog ved grensestasjonen.

Kun ett tilfelle

- Vi er fornøyd med resultatet i den grad at bare en av sjåførene utgjorde et direkte trafikksikkerhetspotensiale. Han hadde for lite hvile og ble pålagt 11 timers hvile på kontrollstedet, sier kontrollederen.

Utekontrollørene er mindre fornøyd med at tre tunge kjøretøyer kommer med nedslitte eller ødelagte dekk. De fikk ikke fortsette inn i Norge og ble sendt tilbake til Finland for dekkskifte.

Vinteren ikke over ennå

På kontrollstedet er det bar vei, men flere steder i Norge er det fortsatt dårlig vær med kolonnekjøring og vinterføre på fjellovergangene. Kontrollørene er glad for å få stoppet disse vogntogene på grensen.

- Dermed slipper samfunnet trafikkfarlige situasjoner og framkommelighetsproblemer andre steder i landet, sier Kurt Frode Jørgensen fra Kirkenes.

Klikk på bildet for å forstørre.

DÅRLIG SKODD: Kurt Frode Jørgensen viser et dekk på et utenlandsk vogntog med store skader. Vogntoget ble bortvist fra kongeriket og måtte returnere til Finland for å bytte flere av dekkene Foto: Jorn Losvar (Nordlys)


- Hvordan var trafikkmengden langs riksvei 93 samt graden av ulovligheter dere fant?

- Trafikkmengden vil jeg si var normal, men vi ser jo at det er økende tungbiltrafikk over grensen ved Kivilompolo. Graden av ulovligheter er ikke uventet, den ligger på gjennomsnittet av det vi avdekker i kontroller langs veinettet.

- 10 prosent av kontrollerte vogntog fikk gebyr, hva skal man si om det?

- At 10 prosent får gebyr for dårlige dekk, manglende kjetting og manglende dokumenter er et forbedringspotensiale.

Klikk på bildet for å forstørre.

HAR KONTROLL: Kontrolleder Sten-Kristian Berg i Statens Vegvesen er stort sett fornøyd med transportnæringen. - Likevel finnes det forbedringspotensial, spesielt blant utenlandske aktører, sier han. Foto: Jorn Losvar (Nordlys)


Utekontrollseksjonen til Statens vegvesen region nord, gjennomførte trafikkontroll rettet mot tyngre kjøretøy ved riksgrensen Kivilompolo onsdag og torsdag denne uken. Kontrollen var rettet mot kontroll av dekk, farlig gods (ADR), sikring av last, kjøre- og hviletid og ulovlige transporter.

I kontrollen ble det kontrollert 88 tunge kjøretøy. 50 kjøretøy var norske og 38 utenlandske:

* Tre kjøretøyer fikk kjøreforbud og gebyr for dårlige dekk, alle tre valgte og snu og kjøre tilbake til Finland.

* Det ble gjennomført 3 kontroller av farlig gods (ADR), ingen mangler ble avdekket.

* To kjøretøyer fikk kjøreforbud for at lasten ikke var forskriftsmessig sikret.

* To førere ble anmeldt for brudd på reglene om kjøre- og hviletid, mens to fikk advarsel.

* En fører blir anmeldt for å kjøre vogntog uten gyldig førerkort.

* Fire transporter som ble kontrollert utførte kabotasje, alle transportene var lovlige.

* Det ble utstedt til sammen 8 gebyrer for diverse mangler.

Les flere saker i Nordlys

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag