Her skal Gardermoen bygge ut

Foto: (TV 2)

Selv om Gardermoen bare er åtte år gammel, er flyplassen allerede for liten. Nå må det bygges både ny terminal - og ny rullebane.

10.06.06 21:16

Oslo Lufthavn ble bygget for å tåle 17 millioner passasjerer i året. Det tallet er allerede nådd, bare 8 år etter at terminalen ble åpnet.

Overrasket
Den kraftige veksten i antall flypassasjerer fremskynder den absolutte smertegrensen flyplassen er bygget for på 20 millioner reisende til 2010.

- Det betyr at vi innen 2010 må ha startet bygging av en ny terminal B, som bør stå klar om tre til fire år, sier informasjonssjef ved Oslo Lufthavn Jo Kobro til TV 2 Nyhetene.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete innrømmer at hun er overrasket over hvor stor trafikkveksten er ved landets hovedflyplass.

- En så kanskje ikke hvor stort behovet kom til å bli, trafikkøkningen på Gardermoen har vært mye større enn en tenkte seg, sier Sp-statsråden til TV 2.

Terminal B
Under den ene av taksebanene ved siden av dagens terminalbygg ble det laget en tunnel da Gardermoen ble bygget. Den gang trodde alle at det ville gå betraktelig lenger tid før tunnelen ville bli tatt i bruk.

Nå skal tunnelen blant annet forvandles til rullefortau, som kan frakte passasjerene de om lag 400 metrene over til den nye terminal B på hovedflyplassen.

- Grovt regnet blir den nye terminalen cirka 400 meter lang, mot dagens terminal som er 800 meter, sier Kobro.

Tredje rullebane
Trafikkveksten ved landets hovedflyplass er så stor at en rapport som beskriver behovet for en tredje rullebane er skrevet og sendt på høring. Også i Samferdselsdepartementet er de klar over at noe må gjøres på Gardermoen.

- Dersom veksten i flytrafikken i fortsetter som nå, så er det vel ting som tilsier at vi må ha mer areal, innrømmer samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Flyplassledelsen har allerede kommet langt i planleggingen og fra tårnet kan informasjonssjef Jo Kobro peke ut hvor den tredje rullebanen skal ligge.

- Den tredje rullebanen kommer cirka en kilometer øst for dagens østre rullebane dersom den blir en realitet. Det er i hvert fall vår innstilling, sier Kobro.

Regjeringen nøler
Behovet for tre rullebaner ved Gardermoen kommer etter 2020, kanskje ikke før 2030. Det avhenger av hvordan trafikkutviklingen blir fremover.

Foreløpig nøler regjeringen med å ta standpunkt til saken.

- Dersom grunnlaget viser at vi må ha en tredje rullebane så må vi diskutere det, men det er en sak for regjeringsbehandling, og det må gjøres en hel jobb før vi kan ta stilling til det, er alt samferdselsminister Liv Signe Navarsete vi si i dag.

Mindre kø
Timelange køer gjennom sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn har den siste tiden vært en påkjenning for passasjerene og for de som jobber der. Køer de ansatte, passasjerene og ledelsen ved flyplassen aldri vil se igjen. Mens Kastrup i København hadde en trafikkvekst på fem prosent i mai, er trafikkveksten på Gardermoen hele tolv prosent.

15. juni står 13 sluser klare og flyplassen har leid inn ekstra vakter for å ta unna trafikken.

- Vi kan ikke garantere at køene blir borte, i de verste tidene må vi tåle køer på 15 til 30 minutter, sier Kobro.

Det er betraktelig bedre enn to timers venting som 4 mai, da det var som verst. Ekstra bemanning, flere sluser, veiledere som forbereder passasjerene på sikkerhetskontrollen har allerede hatt en merkbar effekt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.